Vježbe za dobar glas

04/04/2016

Bez obzira na to je li riječ o poslu ili hobiju, uvijek smo ovisni o svom glasu. Vaš glas posljedica je brojnih mehanizama koji djeluju zajedno.

Simptomi poremećaja glasa: promuklost, potpuni gubitak glasa, umor glasa, zadihanost, hrapav glas, rezak glas, napet glas, smanjena visina tona, glasnoća i smanjenje vokalnog raspona ili prilagodljivosti glasa.

Kad govorimo o higijeni glasa, govorimo o povećanju ili smanjenju nekih navika i/ili o izloženosti određenoj okolini koja potiče dobar glas i olakšava verbalnu komunikaciju. Zdrav glas kombinacija je zdravih govornih navika i zdrave okoline.

HIGIJENA GLASA

DOBRE NAVIKE

LOŠE NAVIKE

Popijte malo vode i zijevajte da odmorite grlo.

Često pročišćavate grlo ili kašljucate.

Upotrebljavajte neverbalne zvukove da privučete pozornost.

Često vičete, derete se, vrištite.

Izbjegavajte bučnu okolinu, okrenite se prema osobi s kojom razgovarate i približite joj se.

Razgovarate u bučnoj okolini (glasna glazba, glasan rad strojeva, buka u razredu, automobili i druga prometna sredstva).

Pri javnom nastupanju pobrinite se za dobar zvučnički sustav.

Govorite pred publikom gdje nema dobrog ozvučenja.

Prije nego počnete govoriti, najprije kažete “hmm”.

Zadržavate dah kad razmišljate o tome što ćete reći.

Otvorite zube, neka se čeljust slobodno kreće dok govorite.

Dok govorite, imate stisnute zube, napetu čeljust ili jezik.

Govorite polako i napravite prirodnu pauzu da omogućite normalne cikluse disanja bez napora.

Govorite dulje od svog prirodnog ciklusa disanja ili pokušavate reći još nekoliko riječi prije nego što udahnete.

Govorite opuštenim i prirodnim glasom.

Govorite više vremena neprirodnim glasom (npr. šapućete).

Dopustite glasu da se odmori nekoliko puta na dan. Neka se i glas odmara kad se odmara tijelo.

Zahtijevate više od glasa nego od preostalog tijela, osobito kad ste umorni ili bolesni.

Da biste »uvijek bili na dobrom glasu«, uvažavajte jednostavne upute za poboljšanje higijene glasa koje možete napraviti bilo kada i bilo gdje, pa i na radnom mjestu: 

- Važno je pravilno disanje (to znači da se udahne kroz nos i izdahne čitavim plućima).

- Poboljšajte mikroklimatske i akustične uvjete u prostoriji (primjerena temperatura i vlažnost zraka, zračenje prostorija, bez buke u okolini, bez buke na radnom mjestu).

- Prilagodite glasovna opterećenja sposobnostima (govor, pjevanje, smijeh, kašljanje, iskašljavanje, pročišćavanje grla, vikanje).

- Ne govorite preglasno, ne šapćite, ne oponašajte životinje, motore, ne vičite, ne pjevajte preglasno i izvan svog opsega. Kad govorite, okrenite se prema slušatelju, govorite polako, i točno izgovarajte.

- Ako ste promukli, šutite jer šaptanje više šteti glasu nego govorenje.

- Nakon dvosatnog govorenja priuštite si 10 minuta tišine.

- Izbjegavajte tvari koje nadražuju sluznicu dišnih organa, a to su prije svega pušenje, odnosno nikotin, nadražujući plinovi, lakovi, ljepila, dezinficijensi, sredstva za čišćenje, dim, kemikalije, kućna prašina, drvna ili papirna prašina i metalne strugotine.

- Popijte dovoljno tekućine, odnosno vode (najmanje 1,5–2 litre vode svaki dan).

- Pobrinite se za zdravu prehranu – ne pretjerujte sa slatkim, masnim, začinjenim jelima, kavom, alkoholom, čokoladom, čajem, orasima, rajčicama, gaziranim pićima, mentom, lukom i češnjakom. Dva do tri sata prije spavanja nemojte jesti, pijte samo vodu. Jedite manje obroke više puta na dan.

- Izbjegavajte stresne situacije i pobrinite se za dovoljno spavanja.

VJEŽBE ZA GLAS KOJE MOŽETE IZVESTI KOD KUĆE

t

Krava pase travu” (pomaže opustiti donju čeljust i gornji dio vrata)

* Sjedite u udobnom položaju, otvorite donju čeljust kao da želite ugristi jabuku.

* Polako pomičite donju čeljust kružnim pokretima u smjeru kazaljke na satu.

* Pretvarajte se da crtate krugove bradom ili da pasete kao krava na pašnjaku.

* Nakon deset ponavljanja ponovite vježbu u smjeru suprotnom od kazaljke na satu.

Valjanje glave i vrata (pomaže vam opustiti vrat, ramena i gornje prsne mišiće)

* Sjedite u udobnom položaju i nagnite glavu nalijevo prema ramenu.

* Valjajte glavu naprijed kružnim pokretom dok ne stignete do suprotnog ramena.

* Ne okrećite glavu prema natrag, nego je umjesto toga dignite ravno gore i nastavite od početka.

* Nakon deset ponavljanja počnite kod drugog ramena i ponovite vježbu.

Trbušno disanje (potiče dobro disanje i pravilan položaj)

* Udobno sjednite i stavite jednu ruku na prsa, a drugu ruku na trbuh.

* Polako i duboko udahnite te pokušajte odgurnuti ruku na trbuhu jače od ruke na prsnom košu.

* Polako ispustite zrak iz pluća i počnite ponovno.

* Vaš cilj je postići da se ruka koju držite na trbuhu više pomakne od ruke na prsima.

* Ta vježba pomaže kod pravilne podrške disanja koja je potrebna za dobru upotrebu glasa.

* Pravilno držanje tijela (kad ste izravnati) također pomaže kod pravilnog disanja.

Ako vas zadese promuklost ili gubitak glasa…

Prema istraživanju čak 72 % Hrvata svake godine pogode promuklost ili gubitak glasa. Promuklost je česta u svim dobnim skupinama, pa tako i kod djece, gdje je najčešća između 8. i 14. godine života. Promuklost je doduše nešto češća kod žena (60 %).

Promuklost možete pobijediti! GeloRevoice pastile za grlo s hijaluronskom kiselinom odlična su pomoć kod promuklosti i tegoba u grlu, odnosno ždrijelu.

Nakon primjene pastila GeloRevoice formira se poseban hidrogelni kompleks s hijaluronskom kiselinom koji na sluznici stvara zaštitni film te je dugotrajno i intenzivno štiti, brani i smiruje. Tako simptomi promuklosti brže prolaze. GeloRevoice preporučujemo i kod bolova u grlu, odnosno ždrijelu jer brzo ublažava bol, pospješuje zacjeljivanje i otklanja upalu.

Pastile za grlo GeloRevoice® s hijaluronskom kiselinom preporučujemo:

- u vrijeme povećanoga broja infekcija dišnog sustava, kad se pojave bolovi u grlu, odnosno ždrijelu (prehlada, začepljen nos…)

- svima koje muče promuklost ili gubitak glasa

- svima sa suhom sluznicom grla i ždrijela

- svima kojima je na poslu nužno potreban glas (pjevači, glumci, pedagoški radnici, agenti u pozivnim centrima, govornici, najavljivači, spikeri, prodajni predstavnici)

- odraslima i djeci od 6. godine života

- trudnicama i dojiljama

- dijabetičarima jer pastile ne sadrže šećer

 

Cosmopolitan.hr

Novo

Komentiraj