U Jakarti jedino možeš šopingirati

20/12/2013

Je li ovo grad iz ženskih snova? Grad s najviše šoping centara na svijetu (173!), gdje sve žene izgledaju kao klonovi Nede Ukraden (starije) ili Kim Kardashian (mlađe), pitala se Nađa Irena Fišić otkad je nogom kročila u Plaza Indonesia - šoping centar tik uz najpoznatiji hotel u Jakarti Grand Hyatt

Jakarta je grad najviše šoping centara na svijetu. Ima ih 173! Nema šanse da ih obiđete sve niti se baš u svakome ima nešto toliko posebno vidjeti. Ali cjelokupan život Jakarte odvija se u šoping centrima. Sve, apsolutno sve. Naravno, za one dubljeg džepa, jer prosječan Indonežanin s prosječnom mjesečnom plaćom od 200 dolara šoping centru ne može ni primirisati. Osim da ode na toalet.

Moj mi je novi dizajnerski prijatelj Rinaldy savjetovao da odem do mjesta Plaza Indonesia, šoping centra tik uz najpoznatiji hotel u Jakarti Grand Hyatt. Na više od 40.000 četvornih metara nalazi se 250 dućana. Sve što vam srce poželi - Chanel, Christian Louboutin, Burberry, Jimmy Choo, Tod's, Gucci, Celine, Kate Spade...
Unutra je divno rashlađeno, a vani divljaju vlaga i sparina. Čudno je jedino što iz svih zvučnika dopiru zvuci božićnih pjesama, a usred si zemlje s najviše muslimanske populacije.

shoping 2

"Jingle Bells", "All I Want For Christmas Is You" i "Last Christmas" ore se među božićnim ukrasima, a Jakartanci kupuju. Kao i većina Azijaca, silno žele nalikovati Europljanima.

Kako po izgledu tako i po navikama koje im se čine jako cool. Kao, na primjer, Božić. Svagdje su božićne rasprodaje i akcije, svi prodavači u šoping centrima nose na glavi kapice Djeda Mraza ili rajfove s kuglicama, iako nitko nema pojma što taj Božić zapravo znači. Imaju viziju da je to neki djedica u crvenom koji se vozi na sanjkama na nečemu što se zove snijeg, dijeli darove pod drvetom koji se zove bor i svi su taj dan navodno jako sretni. Lukavi su trgovci, naravno, iskoristili zaluđenost Zapadom i uvezli Božić kao još jedan blagdan za koji se troši. Iako će na taj blagdan svi i sve raditi.

shoping 1

Zaluđenost Zapadom osobito je vidljiva u šoping centrima. Dok sam malo razgledavala štikle i neke prekrasne haljine u Celineu, sve žene koje su prošle pokraj mene bile su bjelije od mene. Iako su Azijke.

Izbjeljivanje kože, osobito kod žena viših slojeva, apsolutni je hit. Posvjetljivanje kose također. Uz to sve, nose i goleme kovrče i slavni tapirung na glavi, kao i umjetne trepavice i štikle.

shoping 3

Starije Indonežanke u Plaza Indonesiji izgledale su sve otprilike kao Neda Ukraden. Dobro održavane, natapirana frizura s pramenovima, utegnute, minica, štikle, crveni ruž i goleme trepavice. Na ruci Birkin ili Chanel torba. Chanel je osobito popularan.

Mlađe Indonežanke tako uz obavezni Chanel imaju dugu, dugu kosu, zastrašujuće visoke potpetice u kojima lagano teturaju, uske hlače, zlatne remenove, dekoltee, smokey eyes i, naravno, trepavice do stropa. One sve pomalo nalikuju na ženski klan Kardashian.
Sve su to supruge ili kćeri bogatih Jakartanaca ili nekih drugih Azijaca. Jer Jakarta je jedino mjesto u Indoneziji gdje se okreće ozbiljan novac. Muškarci rade od jutra do mraka, a one vrijeme provode po šoping centrima.

shoping 4

Kako je ovdje radna snaga nevjerojatno jeftina, svaka ima sluge i vozače. Za sto dolara mjesečno to si mogu priuštiti i oni malo manje bogati.

Jedna prosječna bogata Jakartanka ujutro ustaje rano, oko pet ili šest, kako bi se dotjerala za muža, dala sluškinji naredbu za doručak i otpratila muža na posao. On obično do tog posla putuje nekoliko sati. Prosjek je dva do tri sata u automobilu zbog luđačkog prometnog kaosa i čepova. Čita novine dok ga vozač vozi. Ona za to vrijeme ide u teretanu i vježba, a nakon toga se ponovno sređuje za šoping centar. Do tamo je vozi vozač da ni kapljica znoja ne bi uništila njezin make up. U mallu se sastaje s prijateljicama, ruča i kupuje, kupuje, kupuje.

shoping 5

Ako ima djecu koja još ne idu u školu, vodi ih sa sobom. Uz njih je, naravno, uvijek dadilja. U Plaza Indoneziji uz to postoji i cijeli kat namijenjen djeci koji se naziva Miniapolis. Dječje igraonice, vlakić, dućani sa slatkišima i robom, sve je na jednome mjestu. Mame obično ručaju kat iznad u trendi restoranima, dok se dadilje bakću sa zahtjevnim juniorima.
Nakon povratka kući Jakartanke se ponovno sređuju za svog muža kako bi uvijek bile dostupne, nasmijane i sretne.

shoping 7

Okej, možda to i nije teško - biti nasmijan u Chanelu i s neograničenim budžetom. Brijem da bih to mogla bez beda. Jedno tjedan dana. Nakon toga ne bi bilo šanse da me netko izvuče iz kreveta u cik zore da stavim make up i pratim frajera na posao! Ma dajte molim vas! Jedna Europljanka jednostavno nema taj čip pokornosti u glavi. To je glavna razlika između nas žena na ova dva kontinenta.

Ali njuškanje po šoping centru definitivno malo diže raspoloženje. Iako su cijene više nego u Parizu, a brendovi koji su kod nas totalni low budget poput Bershke i Stradivariusa, tamo su skupi kao kod nas Massimo Dutti.

shoping 8

Pogreška je jedino što je sa mnom u šoping centru moj muškarac. Treba mi da fotka, iako mi je to samo dodatni napor, jer stalno uzdiše, stenje, ne da mu se, pobjegao bi najradije iste sekunde glavom bez obzira.

Ostavljam zato iza sebe Plazu i odlazimo prema našem hotelu daleko od posh šoping centra i divnog vakuuma klimatiziranog prostora. Vani je i dalje vruće, sparno i smrdljivo. Nema nijednog mjesta koje bi čovjek mogao nazvati trgom, sjesti, popiti cugu i gledati ljude.

Uz to, ljudi su u Jakarti svi nekako ljuti, namrgođeni i u žurbi. Miljama daleko od opuštenosti Balija. Neljubazni su i samo te se žele riješiti.

shoping 9

Mirda je pokušao oprati automobil. Dva i pol sata kružio je oko kvarta da nađe autopraonicu, ali - ništa od toga. Ili mu nisu htjeli reći gdje je, ili nisu znali ili su ga se samo htjeli riješiti. Sve su ulice, naravno, jednosmjerne, što je još jedan veliki problem, pa ako slučajno pogrešno skreneš, moraš napraviti cijeli krug ispočetka. Vratio se ljut i lud.

- Jedva čekam da se maknemo iz ove Jakarte! – rekao je naglas ono što sam i ja mislila.
Jednostavno to nije grad po mojoj mjeri. Bez duše, bez šarma. Mjesto gdje ti donekle može biti dobro samo ako imaš puno novca. Nešto kao Dubai, Doha ili Singapur.
U protivnom, ako si samo putnik namjernik, boem, lutalica i veseljak – put pod noge i dalje!

Piše: Nađa Irena Fišić

Foto: Damir Pavičić

Cosmopolitan.hr

Novo

Komentiraj