Kristina Burja: Održiva moda puno je više od brige o ekologiji

05/05/2021

Dizajnerica Kristina Burja otkrila nam je pozadinu filozofije brenda Krié Design kojega gradi posljednjih 13 godina...

Jedan ste od rijetkih brendova na modnoj sceni koji od prvog dana ima naglašen ekološki pristup. Što biste izdvojili kao glavne odlike takvog pristupa i proizvodnog procesa?

Kada pričamo o održivom razvoju važno je pojasniti da se tu ne radi samo o ekologiji, već i o etici te humanosti. Naime, masovna tekstilna proizvodnja je ne samo jedan od najvećih zagađivača s ekološkog aspekta, već je i najveći robovlasnik današnjice. Prije osam godina urušila se Rana Plaza, tekstilna tvornica u Bangladešu u kojoj su radnici godinama radili u nehumanim uvjetima uz mizerne naknade za svoj rad. Danima su upozoravali na pucanje zidova tvornice, ali su svejedno bili primorani vratiti se svaki dan na posao. U toj nesreći poginulo je 1138 ljudi, uglavnom mladih žena i majki, te ih je još 2500 bilo teško ozlijeđeno. Ta tvornica je proizvodila za 29 svjetskih brendova, neki od njih su i vrlo poznati. Od tog dana polako se krenula mijenjati svijest, i to je ono što mi promičemo zadnjih pet godina. Ako je netko proizveo majicu koju nosite u strahu za svoj život, koliko god da tkanina bila ekološka, ako nešto uvezeno, u Hrvatskoj s porezom košta 35 kuna, ima li smisla u to ulagati? Elitizam u humanosti je nit vodilja na krilima ekologije, i jedino ako mi kao kupci kažemo da ne želimo financirati artikle proizvedene u strahu, bijedi i bolesti stvari će se promijeniti.  Smatram da to nije nemoguće, imali smo priliku svjedočiti što se desilo duhanskoj industriji.

6 7

Način na koji mi proizvodimo Krie kolekcije zahtjeva puno više sati rada, ostavlja prostor za manji profit, ali su artikli proizvedeni iz ljubavi svake osobe koja sudjeluje u procesu. To je ta dodana vrijednost, kada kupite naš odjevni predmet, to je ono što možete ostaviti u nasljeđe, ono što traje i što se čuva. To je proces koji zahtijeva educiranost i osviještenost, a sama produkcija duže traje i skuplja je.

Mi za jednu haljinu potrošimo više sati rada, jer je primjerice krojena iz više dijelova nego što je to uobičajeno, a sve zbog tkanina koje koristimo u okviru održivog razvoja.

Kod nas vrijedi pravilo da moda mora biti dostupna svima i nuditi kvalitetu za razumnu cijenu te također biti etički prihvatljiva.

S kojim materijalima najčešće radite?

Oduvijek sam pazila na raspolaganje resursima i da u proizvodnji ima što manje otpada.

Ljudi nekada pomiješaju pojmove. Mnogi me znaju pitati za vrstu materijala koje koristim budući da sam dio internacionalnog projekta Green Fashion Week pa se odmah uz Green i Eko vežu konotacije na prirodne materijale. No vlakna dobivena reciklažom ekološki su prihvatljivija od prirodnih vlakana, ako ista nisu iz organskog uzgoja. Možda će vas iznenaditi činjenica da je primjerice proizvodnja pamuka jedan od najvećih zagađivača eko sustava kada govorimo o eksploataciji tla, pesticidima itd. Kod održivog razvoja gleda se da se ne troši energija bez kontrole, da se ne stvara otpad, da se ne gomila proizvedena roba i da se koriste tkanine čija vlakna dobivamo od npr. pet boca, guma itd. Današnja tehnologija u proizvodnji tkanina podržava vrlo kvalitetni finalni proizvod recikliranog poliestera, poliamida, tu su također organski i reciklirani pamuk i svila... Sve te tkanine podrazumijevaju održivi razvoj.

Planet koji ostavljamo svojoj djeci bi trebao biti prioritet i vjerujem da se ta svijest ipak probudila u ljudima. 

2 3

Kako se i koliko promijenila modna industrija otkako je s radom krenuo Krié Design?

Već godinama sudjelujem u projektu Green Fashion Week koji je pod pokroviteljstvom UN-a i talijanskog Ministarstva za zaštitu okoliša, kopna i mora. Oni su se odmaknuli od koncepta revija s publikom te su dali prioritet predstavljanju kolekcija kroz kampanje snimljene na predivnim lokacijama naše planete, a sve s ciljem da se ekološki probudimo i shvatimo da Zemlju, njezine ljepote i resurse treba čuvati. Također sudjelujem nekoliko godina i na Arab Fashion Weeku, kao jedini brend iz regije uz veliku podršku organizatora koji također promoviraju održivost u modnoj industriji te žele ukazati na dizajn kojeg prati ta dublja poruka. Baš sam prije nekoliko dana održala virtualnu reviju na posljednjem izdanju Arab Fashion Weeka na kojem je predstavljena aktualna kolekcija ‘Dreamers Yard’. Bio je to hi tech digitalni video koji je inspiriran tehnološkom i digitalnom tranzicijom koju svijet upravo globalno prolazi.

Moda je odlična platforma za širenje svijesti, jer kada nešto "uđe u modu" često zahvati cijeli svijet. Tako da primijećujem kako otvaram put kolegama koji polako u istoj filozofiji odlaze na strana tržišta ili imaju deklarativne izjave o porijeklu i načinu proizvodnje. Propagiramo elitizam u odijevanju koji ne sugerira na skupo ili nedostupno već činjenicu da nosimo odjeću koja ima pozadinsku priču, dubinu, porijeklo...

4 5

Ovo je definitivno postao trend u modnoj industriji, a situacija s pandemijom je doprinijela da moda uspori, da se promišlja i da gomilanje polako prestaje biti navika.

Slow fashion je budućnost.

Fotograf kampanje: Vittorio La Fata

Mia Elliott

Novo

Komentiraj