Znanost o slomljenom srcu

09/06/2014

Ne, ne dramatizirate bez veze – kad se ljubav raspadne, to se može dogoditi i vašemu umu i tijelu. A mi želimo da se što prije oporavite pa smo pronašli plan za povratak u normalu

Kad su istraživači sa Sveučilišta u Michiganu zamolili osobe koje su nedavno napustili partneri da pogledaju fotografije svojih bivših (totalno okrutno!), snimke mozga pokazale su aktivnost u područjima odgovornima za fizičku bol. U prijevodu: slomljeno srce može biti jednako bolno kao i slomljena kost. Čak je moguće i da teže zacijeli. “Dok u glavi stalno iznova prevrćete istu priču i pitate se što je pošlo po zlu, aktivirate dijelove mozga povezane s neugodnim emocijama i tugom, a to nije tipično za fizičku bol”, kaže Naomi Eisenberger, profesorica socijalne psihologije na Kalifornijskom sveučilištu u Los Angelesu. Morate znati nešto o slom­ljenom srcu: neće vam pomoći destruktivno ponašanje, baš kao ni unošenje štetnih tvari u organizam. Često, nažalost, pribjegavamo baš tome (znate o čemu pričamo – tone sladoleda ili tri kutije cigareta zalivenih votkom).

No istina je da će slomljeno srce boljeti bez obzira čemu se vi nadali ili što vam o tome kažu vaši prijatelji. No čak i planiranje povratka u normalan život može vam poboljšati stanje. Evo nekoliko primjera kako si možete sami pomoći.

Razgovarajte o tome. Mnogo

Željet ćete prepričavati prijateljicama kako je do toga došlo. To je sasvim ok i ne opirite se tome. Verbaliziranje negativnih iskustava (naglas ili na papiru) dokazani je obrambeni mehanizam. “Ljudi kod kojih je zabilježena manja emocionalna bol povezana s prekidom veze imali su veću aktivnost u području mozga odgovornom za obradu informacija. Tako smo zaključili da bi poticanje procesuiranja informacija moglo pomoći suzbijanju negativnih emocija”, objašnjava Eisenberger. No pazite koliko ćete se jadati frendicama jer previše razgovora ponekad može samo produljiti patnju. Ako je od prekida prošlo mjesec dana i vi još želite proživljavati svaki krvavi detalj, mogao bi pomoći susret s terapeutom koji će vam bolje od prijateljice dati smjernice kako riješiti problem.

Vratite se na Iskricu 

“Neobavezna avantura najjednostavniji je način da pokrpate slomljeno srce”, kaže dr. Louann Brizendine, neuropsihijatrica s Kalifornijskog sveučilišta u San Franciscu. Fizički kontakt s drugom osobom izazvat će nalet tzv. sretnih kemikalija, dopamina i oksitocina, a oni će pomoći ublažiti bol i patnju. “Ne možete podnijeti pomisao na seksualni kontakt s muškarcem koji nije ON? Sasvim razumljivo, ali čak i zagrljaj drage osobe, mame ili prijateljice, može potaknuti oslobađanje tih kemikalija“, ističe dr. Brizendine. Smijeh također pomaže!

Otiđite na piće Ali neka dva pića budu limit. “Prva dva sata nakon pića otpušta se velika količina dopamina u mozgu, što može smanjiti tjeskobu pa povremeni izlazak na koktel može biti odličan način da se izvučete van i družite”, kaže dr. Brizen-dine. Pazite, previše alkohola imat će kontra-efekt, posebno sljedeći dan.

Ne možete spavati? Ustanite

“Nakon raskida vaše tijelo izbacuje goleme količine adrenalina”, kaže dr. Brizendine. “U tom stanju uzbuđenosti pojačan je rad hormona stresa kortizola, što remeti vaš dnevni ritam. “Umjesto prevrtanja po krevetu, dvadesetak minuta pišite o svojim strahovima, tuzi i tjeskobi”, kaže dr. Arthur Markman, profesor psihologije na Sveučilištu Texas u Austinu. Tako ćete smiriti um i osjećat ćete se mirnije.

Jedite s prijateljima 

Tijelo vam je u stresu pa trpi i vaš apetit – ili ga nemate ili ne možete prestati trpati ugljikohidrate i šećere u sebe. “Nije zdravo ni jesti u samoći, a ni izgladnjivati se, zato jedite sa svojim prijateljima”, kaže Markman. “Ponašanje može biti zarazno. Stoga kad provodite vrijeme s ljudima koji jedu zdravu hranu, povećavate motivaciju da i vi to počnete činiti.”

Cosmopolitan.hr

Novo

Komentiraj