Sve tajne clean kozmetike

27/04/2020

Bez štetnih sastojaka, molimo!

Navodno je clean kozmetika bolja za našu kožu (i za planet), ali može li ona ispuniti sva obećanja? Naša Cosmo suradnica Kate Pasola okrenula je svoju beauty rutinu neopačke kako bi otkrila istinu, i evo što je saznala.

Prije nekoliko godina zbog zdravlja sam postala veganka. Osim toga, kao pripadnica generacije za koju kažu da uništava sve, pogotovo planetu, osjećam kolektivnu krivnju za sve što je čovječanstvo napravilo Zemlji. I tako s bočicom za vodu Chilly’s u jednoj ruci i vilicom od bambusa u drugoj jedem kuhanu leću u nadi da ću time umanjiti taj osjećaj krivnje.

Svjesna sam koliko antipatično zvuči sve što sam navela pa mi se čini kako je sjajan trenutak da vam kažem nešto o licemjerju koje sam na početku istaknula. Da, proučavam popis sastojaka u hrani koju kupujem i pokušavam što manje koristiti jednokratnu plastiku. No kada je riječ o kozmetici, to je druga priča: ne-prirodni sastojci, sintetika, pla- stika, sve ono što inače ne podržavam i pritom mislim—ako Europska Unija (koja inače ima stroge zakone u vezi sa sastojcima u kozmetičkim proizvodima) nema ništa protiv određenog sastojka, onda nemam ni ja. No promjene su u zraku.

CREAM KREMA

Beauty industriju potresa novi pokret generacije čiji pripadnici na svojoj koži ne žele ništa štetno—tzv. clean beauty. Riječ je, naime, o proizvodima koji ne sadrže štetne sastojke, kao ni one za koje se pretpostavlja da bi mogli biti takvi. Tko se uključio u pokret? Svi. A koja su pravila?

E, tu situacija postaje konfuzna.

 CLEAN 7

CLEAN BEAUTY KULT

Lako je navući se. ako ste ikada guglali zašto svi govore o šamponima za kosu bez sulfata, nabavili drvenu četkicu za zube i koristili kokosovo ulje za njegu bilo kojeg dijela tijela, to znači da ste dio po- kreta. kozmetika orijentirana na sastojke koji nisu štetni, s oznakom “bez ovoga ili onoga ”, dostupna je već više od deset godina, na čelu s pionirima kao što su Pai, Trilogy, Soaper Duper i Ren. No oni koji su došli na tržište poslije njih više su orijentirani na marketing. Zajednička definicija termina “clean” ne postoji, osim što ide u smjeru filozofije “bez neželjenih sastojaka”. Osim toga, clean asocira i na testiranje bez okrutnosti, prirodne sastojke, veganske formule, održivost, etičnost, izbjegavanje kemikalija i sintetski razvijenih sastojaka te još puno toga. stoga, oni koji koriste termin clean znaju kapitalizirati te asocijacije.

Clean pokret zahuktao se u 2019. godini. U drogerijama kao što su Boots u Velikoj Britaniji i Europi, Müller ili dm-drogerie markt u Hrvatskoj, postoje odjeli veganske, green i etički prihvatljive kozmetike. a svaki brend koji koristi termin clean, shvaća ga na svoj način. primjerice, Florence by Mills, kozmetika Millie Bobby Brown, lišena je sastojaka kao što su parabeni, sulfati, umjetne boje i onih životinjskog podrijetla te testiranja na životinjama i dosadnih beauty standarda. Honest Beauty, kozmetički brend Jessice albe, fokusira se na transparentnost kada je riječ o sastojcima, “cleaner” sastojke, edukaciju i korištenje obnovljivih izvora.

Najbolji pokazatelj da ovaj trend nije prolazan jest činjenica da se uspio infiltrirati u redove luksuzne kozmetike. Dobri primjeri dolaze iz brenda Westman atelier vizažistice Gucci Westman i beauty brenda Victoria Beckham koji nudi make up koji ne sadrži 30-ak potencijalno štetnih sastojaka, te kremu za lice po cijeni od 900 kuna formuliran u suradnji s poznatim znanstvenikom prof. Augustinusom Baderom. “Clean beauty postat će novi standard, a mi želimo biti na pravoj strani povijesti”, kaže Sarah Creal, suosnivačica brenda Victoria Beckham. “Rasprava o clean kozmetici definitivno je u trendu”, slaže se Gucci Westman. “Osim toga, to je trenutačno jedini način da se uđe u svijetu kozmetike.” Tko sam ja da proturječim Gucci Westman? Odlučila sam “očistiti” svoju beauty rutinu.

CLEAN-0509742853


VELIKO ČIŠĆENJE

Počinjem s preslagivanjem polica u kupaonici. Zvuči jednostavno, zar ne? E pa nije, nimalo. Za početak, što je gore: šampon bez štetnih sastojaka koji je testiran na životinjama i pakiran u nerecikliranu plastiku ili onaj koji sadrži sulfate, ali je veganski i punjiv? Potom, koristeći clean make up, suočavam se s činjenicom da među clean sjenilima nema mnogo izbora. Clean gel za obrve ne služi ničemu, a clean tonirana krema jednostavno nestane s lica već do tri poslijepodne. No to i nije najgore. imam kožu sklonu aknama i naviknula sam se na dvostruko čišćenje lica, a moj novi clean balzam za čišćenje čini mi se užasno mastan - dok ga koristim, osjećam kako mi se akne stvaraju. Nakon korištenja prirodnoga gela za čišćenje, koji miriše na eterična ulja, koža mi je čista, ali zategnuta i suha. O novoj organskoj pasti za zube bez fluora i vrlo krhkoj četkici za zube od bambusa ne želim ni govoriti.

Popis sastojaka paste za zube poslala sam prijateljici stomatologinji koja mi kaže da su proizvodi za higijenu zubi bez fluorida kao i sapun za pranje ruku koji nije antibakterijski. Funkcija fluora je jačanje zubi pa ako niste alergični na njega, možda ga ne treba tek tako eliminirati iz zubne higijene? Nakon toga prelazim na serum za lice. Tata Harper po cijeni od 3900 kuna je 100% prirodan, 38% organski, veganski, testiran bez okrutnosti, ne sadrži parabene, sintetske sastojke i naftne derivate, a pakiran je u staklenu recikliranu bočicu s pumpicom bez zraka i reciklirani papir. doista, serum je divota. Sjajno se upija i nakon nekoliko tjedana korištenja doista mi je uspio smanjiti sitne bore. Čini mi se da bi ovaj prirodni serum doista mogao biti dobar primjer.

CLEAN 8

No kada sam bolje pogledala, vidim da serum sadrži sastojke kao što su limonene (koji, prema istraživanjima, čini kožu osjetljivom), kao i parfemske sa- stojke citral i geraniol koji su se pokazali kao potencijalni alergeni, čak i eugenol, za koji se vjeruje da može biti toksičan za stanice kože. Možda sam cjepidlaka, ali za 3900 kuna očekujem više. Istina, svi su sporni sastojci doista prirodni, ali čini mi se da prirodno za mene nije uvijek dobro. i, naposljetku, pitam se tko bi potrošio toliki novac na serum za lice. odgovor je: onaj tko se boji da će na lice staviti pogrešan sastojak. Eto tko.

RUČNI RAD

Sljedeći su na dnevnom redu nokti. obično bih odabrala lak koji najdulje traje a da i ne pogledam sastojke, ali sada se moram suočiti s terminologijom “3-free”, “5-free” ili “7-free”. Naime, lak za nokte koji je “3-free” ne sadrži toksični trio sastojaka - “dibutyl phthalate, formaldehyde i toluene”. Oni inače služe za smanjivanje mogućnosti pucanja boje i poboljšavaju njezinu fleksibilnost, ali ftalati, formaldehid i toluen potencijalno su opasni za zdravlje, tvrde znanstvenici.

Stoga, čini mi se da je jednostavnije otići u ne-toksični salon za manikuru, primjerice Still salon u Londonu. Dok ulazim, strah me kako sada izgleda moja organska maskara (možda izgledam kao Britney u lošoj fazi, tko zna?) i hoće li me izdati moj dezić bez aluminija. Cura koja mi uređuje nokte, Marissa, sretna je što radi baš u tom salonu: “Prije sam radila akrilnu manikuru, ali ovdje to ne radimo, hvala Bogu. Od toga sam imala upale očiju i grozne glavobolje.” Tada mi je sinulo da je meni potpuno svejedno kako miriši u salonima za manikuru, ali onima koji ondje rade—nije. Nakon toga na red dolazi frizer, tj. bojenje kose, pa odlazim u londonski Blue Tit, salon koji bi uskoro trebao dobiti titulu prvog B-Corp salona u svijetu (B-Corp je certifikat za određivanje posvećenosti poslovanju koje se koristi za druš- tveno i ekološko dobro).

Naručujem se na clean svijetle pramenove bez toksina, s malo crvenog odsjaja. Declan Haworth, moj kolorist, koristi nekakav maslac za posvjetljivanje na biljnoj bazi umjesto blajha, bez amonijaka, koji inače služi za otvaranje kutikule kose kako bi se boja bolje primila, a može prouzročiti pucanje vlasi i puno štete ako se koristi često. Dobre su strane preparata bez amonijaka što su manje traumatični za kosu i vlasište, a loše što boja ne prodire toliko u vlas. Haworth priznaje da još svjetliju nijansu kose ne bih mogla dobiti bez primjene amonijaka. Jer, naposljetku, bojenje kose kemijska je reakcija pa koji je onda smisao njezina uklanjanja iz nečega što je samo po sebi kemija?

CLEAN SAN

Paula Begoun, osnivačica brenda Paula’s Choice, smatra da zastrašivanje tjera potrošače da bojkotiraju sastojke koji su zapravo benigni. Moto njezina brenda glasi: pametna, sigurna i učinkovita kozmetika—i pritom se ne boji ni sintetskih ni sastojaka koje su kreirali inženjeri u laboratoriju. “Clean je samo nov način da se pozornost usmjeri na vječni mit—da je prirodno dobro, a da je sintetičko loše“, ističe Paula. “Zakonske regulacije vezane uz to nema, pa ni konsenzusa o tome što clean ljepota zapravo znači. To je dvosmislen pojam koji potrošačima ne pomaže u tome da dobiju bolje, čak ni sigurnije kozmetičke proizvode. dok se ne definiraju formalni propisi koji ga jasno određuju, clean je pametan marketinški pojam i ništa drugo”, objašnjava Paula. taj nedostatak regulacije znači da marke poput Paula’s Choice, Victoria Beckham Beauty i Westman Atelier imaju zadatak educirati potrošače. U međuvremenu Westman predviđa sustav koji će odobravati kozmetiku s oznakom clean.

Taj je izraz postao univerzalan i podrazumijeva rastuću svijest javnosti o pojmovima kao što su podrijetlo, utjecaj na okoliš i količina kemikalija kojima smo svakodnevno izloženi. Podizanje svijesti je, naravno, pozitivno jer preuzimamo kontrolu nad područjem koje možemo kontrolirati kada osjetimo nemoć pri pokušaju da zaustavimo šire društvene poteškoće. Činjenica da smo svi toliko željni potrošiti novac na “clean” i “green” pokazuje koliko smo ideološki daleko došli.

No kada je riječ o tome koliko su učinkoviti proizvodi grupirani u kategoriju clean, da citiram Begoun, “postoje prirodni sastojci koji su dobri za kožu, ali i oni loši za kožu, kao što postoje i isti takvi sintetički [i dobri i loši]. Sve se svodi na pojedinačne sastojke, odnosno kako su formulirani i što su istraživanja pokazala da mogu (ili ne mogu) učiniti”. Ona ističe da postoji mnogo vrhunskih sintetskih sastojaka koje proizvođači takozvanih clean proizvoda izbacuju iz formula, kao i mnogo iritirajućih sastojaka, poput esencijalnih ulja, koje proizvodi koji se prodaju kao clean često uključuju u formulu.

C PIPETA

 

Primjerice, ističe ona, bojkotiranje laboratorijskog inženjeringa značilo bi bojkotiranje ceramida, retinola, niacinamida, peptida, AHA i BHA kiselina koji se rijetko nalaze u clean proizvodima. A da ne spominjem ekološke posljedice i prekomjernu berbu biljaka za esencijalna ulja (za 15 ml ulja lavande potrebno je gotovo 1,5 kg cvijeta lavande).

Preispitujući svoju beauty rutinu naučila sam da najprije trebam utvrditi svoje prioritete. Je li mi više stalo do sigurnosti, prirodnih sastojaka, planeta ili nečega četvrtog? U 2020. godini clean kozmetika ne može napraviti sve odjednom. No možda ćete na ovim stranicama 2025. godine čitati o još više clean kozmetici.

Kate Pasola, I.P.

Novo

Komentiraj