Imate li beauty-FOMO?

22/05/2018

Ako se prepoznajete u ovom FOMO (fear-of-missing-out) tekstu, mi znamo kako se suzdržati od nepromišljene kupnje i poštedjeti svoj džep

Jedna je stvar bdjeti nad internetskom stranicom Eventim kako biste dobili dobre ulaznice za koncert Justina Biebera u Areni, ali kampirati ispred parfumerije kako biste prvi isprobali novu paletu Kylie Jenner? To je već druga stvar, a događa se sve češće. Na kozmetičkom tržištu, vrijednom 13 milijardi dolara, milenijalke su najveći kupci, pokazuje istraživanje TABS Analytics. U posljednje vrijeme najprimamljiviji su proizvodi koji dolaze u ograničenom izdanju, tzv. limited edition. Znači li to da je glavni razlog njihove poželjnosti zapravo FOMO – strah da ćete nešto propustiti?

KYLIE-palette

ŽELITE BITI ČLAN KLUBA

Make up kao simbol društvenog statusa nije ništa novo. Chanel je 1994. godine na tržište izbacio Vamp, lak za nokte tamne boje vina. Bilo ga je posvuda (Uma Thurman ga je nosila u filmu “Pakleni šund”, a Madonna u spotu “Take A Bow”), a onda ga odjednom nije bilo nigdje. Mjesecima nakon njegova izlaska nastupila je svjetska nestašica lak za nokte Vamp.

VERNIS VAMP

Oni koji su ga ipak uspjeli ugrabiti, osjećali su se kao pripadnici elite. Jedanaest godina kasnije YouTube je beauty ovisnicima donio novu platformu: video tutorijale. Od tada generacija kupaca milenijalaca više ne ulazi u parfumerije/drogerije a da se prije toga ne “konzultira” s omiljenim web guruima.

Rezultat? Danas 30% milenijalaca koji redovito kupuju make up tvrdi da ­YouTube i blogovi imaju iznimno važnu ulogu u odlukama o kupnji. Vlogeri (videoblogeri) s velikim brojem pratitelja – Zoella, Kandee Johnson, Manny Gutierrez – proizvodima o kojima vlogaju osiguravaju veću medijsku vidljivost nego filmovi i spotovi iz 90-ih te stvaraju pomame za njima.

Osim toga, tu je i utjecaj Instagrama. Brendovi koji imaju abnormalne brojeve sljedbenika na društvenim mrežama (npr. Kylie Cosmetics, Pat McGrath Labs, Glossier, Milk Makeup) koriste ih za besplatnu promociju. Društvenim mrežama stvara se dojam drugog društvenog statusa, ulaska u privilegirano društvo: cura koja se dočepa Lip Kit palete ruževa Kylie Jenner ima osjećaj da je ušla u život Kardashianki; paleta glitter šljokica vizažistice Pat McGrath pretvara vas u Gigi Hadid, a cura koja nosi Milk Makeup ili Glossier postaje dio pokreta šik modernog minimalizma.

Četka za lice

LJUBAV JE LIJEPA DOK SE ČEKA

Kada se o nekom proizvodu puno priča, on se puno i prodaje, a to znači da polako i nestaje, zbog čega ga želimo još više. “Evolucijski, naš mozak rijetkost poistovjećuje s vrijednošću”, otkriva dr. Howard Forman, njujorški psihijatar specijaliziran za ovisnosti. “Ako su prvi pokušaji nabave nekog proizvoda neuspješni, motivacija u našoj glavi se mijenja. Proizvod postaje sekundaran, a lov na njega zapravo postaje misija.” Jer uvijek želimo ono što ne možemo imati. “Kada sam htjela kupiti komplet Pat McGrath, navila sam si budilicu da mogu biti online čim bude pušten u prodaju”, prepričava nam Lucija (36). Zbog ovog primjera čovjek se mora zapitati – koriste li brendovi namjerno marketinški trik stvaranja oskudice, proizvodeći ograničena izdanja, kako bi stvorili socio-medijsku histeriju? Ili doista ne mogu proizvesti dovoljno? Odgovor je kod svakog drukčiji. Kada je Pat McGrath izdala svoj prvi limited edition komplet, Gold 001, proizvedeno je samo 1000 komada.

Pat McGrath02-large

Pat McGrath, slavna vizažistica

Drugi poželjni brendovi, kao što su Anastasia Beverly Hills i Tarte Cosmetics, balansiraju između prognoziranja koliko bi se nekog proizvoda moglo prodati i suvišne proizvodnje, koja je jako riskantna.

“Nemate li dovoljnu zalihu, nemate zaradu”, kaže Anastasia Soare, direktorica brenda Anastasia Beverly Hills. A što ako se ti proizvodi prodaju u velikim lancima poput Sephore? “Oni nam nikada ne bi dopustili da namjerno zadržavamo proizvode kako bismo stvorili histeriju”, kaže direktorica brenda Tarte Cosmetics.

Soare na to kaže: “Ako proiz­vod nije dostupan pa za tjedan dana opet postane dostupan, to znači da zapravo nikada nije niti bio nedostupan. Jer je za proiz­vodnju nove pošiljke potrebno barem mjesec dana.” Ipak, mnogi misle da se igra isplati. “Kada sam vidjela Kylie Lip Kit u svom sandučiću, bila sam izvan sebe”, kaže Vanda (22) koja je paletu odmah objavila na svom profilu na Instagramu. A taj bi trenutak mogao biti ultimativna nagrada: gledati kako raste broj pogleda i lajkova na društvenoj mreži. “Kada sam napokon nabavila komplet Pat McGrath, jedva sam čekala objaviti ga na fejsu”, priznala je Nikol.

 

ZGODITAK ZA RASPOLOŽENJE!

“Emocije imaju snažan utjecaj na kupnju”, kaže Jennifer Lerner, profesorica na Harvard Kennedy School of Government. Dr. Forman se slaže: “Naš mozak registrira te proizvode kao nagradu, a nagrade otpuštaju dopamin, hormon sreće/zadovoljstva. Kupnja ekskluzivnih proizvoda je instant-doza, ali zadovoljstvo koje osjećamo s vremenom se umanjuje pa želimo još. Pokušajte kupovati racionalno (imamo i nekoliko savjeta, pogledajte dolje) i ne zaboravite – svijet neće propasti ako ne nabavite tu IT paletu.

ŠTO NAPRAVITI KADA VAS UHVATI MAKE-UP-MANIJA?

Little MAC 3

 

BUDITE SKEPTIČNI

Neki vlogeri nisu baš 100% iskreni kada je riječ o plaćenim objavama. Kako ih skužiti? Primjerice, stalno objavljuju samo jedan brend.

ODREDITE LIMIT

Odvojite određeni iznos koji ćete svaki mjesec potrošiti na beauty proizvode. Postoje i aplikacije za to (mi volimo Mint).

OGRANIČITE PROSTOR

Nabavite manju make up torbicu. Ono što ne stane u nju, nemojte ni kupiti!

PRESPAVAJTE

Ne treba ići u dućan gladan, a ne treba ni kupovati make up kada imate napadaj šopinga. Stavite proizvode u košaricu i prespavajte.

RAZMISLITE O (NE)PRILIKAMA

Ako se ne možete sjetiti pet prilika u kojima biste nosili taj proizvod, znači da vam zapravo i ne treba.

SMANJITE PODRAŽAJE

Odjavite se s newslettera o akcijama i popustima, obrišite šoping aplikacije i ograničite PayPal.

Cosmopolitan.hr

Novo

Komentiraj