IZAZOV Probajte se fokusirati na ovaj članak, a da ne dopustite da vas nešto omete! Multitasking je odlika rijetkih

05/03/2021

Možda je zlatne ribice nimalo ne cijene, ali mačke itekako znaju da je sposobnost dobre koncentracije jedna od važnijih supermoći. Evo kako ćete svladati umijeće hiperfokusiranja, raditi s guštom i lakoćom te, ne manje važno, puno ranije odlaziti s posla na party

Ajmo iskreno, koliko dugo možete biti koncentrirani na ovaj tekst, kao što je mačka na fotki na miša, dok kolega preko puta vas govori o pokojnoj anakondi Jasona Derula, poruke tajnih prijatelja pište kao lude na WhatsAppu, a pozivi za online party kolaju mailovima kao šampanjac? Ako je vjerovati rezultatima najnovijeg istraživanja, vaš fokus na ovaj tekst trebao bi izdržati samo četrdeset sekundi prije nego što vam se misli otmu kontroli i počnu lutati. A prije nego što ih ponovno natjerate da se vrate na prvotni zadatak, može proći i 25 minuta.

“Ok, vrijeme je da priznate sami sebi kako je u eri pametnih telefona, gadgeta, city-light plakata, u kojima nad čovjekom danonoćno vrebaju razne atrakcije, sposobnost da zadržite koncentraciju postala jedna od važnijih kompetencija”, objašnjava Chris Bailey, stručnjak za produktivnost i autor bestselera “Hyperfocus“. “Jer što je veća kontrola, to smo kreativniji, učinkovitiji i zadovoljniji“, tvrdi Chris.

Iako se žene vole hvaliti sposobnošću multitaskinga, činjenica je da se naš mozak pošteno može fokusirati samo na jednu stvar, a sve druge spike koje uključuju obavljanje paralelnih poslova, sinesteziju svih čula i izvođenje radova s pet ruku i nogu vode do preo­pterećenja, straha od neuspjeha, stresa i dodatnih sati provedenih na poslu. Stoga Chris Bailey preporučuje samo jednu strategiju - hiperfokus, hiperfokus i hiperfokus. Čitaj - intenzivnu, ciljanu koncentraciju na samo jednu djelatnost, koja jedina ima smisla jer donosi produktivnost i zadovoljstvo. Evo kako je aktivirati u četiri koraka.

hiperfokusmacatextiotvorneislikezaweb 1

1. Birajte zadatke svjesno

Možda niste toga svjesni, ali naša je pažnja vrlo labilna biljčica, a njome često upravljamo na autopilotu pa se čudimo što nismo produktivni, ništa ne stižemo i stalno smo umorni. Primjerice, ako čujete primamljiv zvuk novog maila, vjerojatno ćete prekinuti važan zadatak i zaviriti u inbox jer znatiželja je ubila mačku, zar ne? E, umjesto da se prešaltavate s jednog zadatka na drugi, radije svjesno odaberite samo jedno područje na koje se želite koncentrirati.

Ok, zvuči lako, ali kako to provesti u djelo? Tako što ćete početi kategorizirati svoje zadatke. Sastavite najprije to-do listu. Zatim razvrstajte zadatke po mapama Nepotrebno (npr. sortiranje stvari u ladici), Opuštajuće (provjera društvenih mreža), Nužno (sastanci) i Ono što vodi cilju (zahtjevni zadaci koje stalno izbjegavate). No kako znati što vam je doista važno? Tako što ćete svaki dan odrediti tri cilja koja želite ostvariti toga dana, a da oni ne bi ostali visjeti u zraku, najbolje je da ih zapišete. Eto, tako ćete shvatiti što su vam prioriteti i čime si ne želite krasti dragocjeno vrijeme.

2. Zaboravite švrljanje

U ovom koraku naučit ćete kako ne švrljati – naravno, ne s tuđim frajerima nego mislima koje vas odvraćaju od zadatka. Na papir zapišite sve dijelove vašeg posla. Ma koliko vam posao bio super, kreativan i inspirativan, činjenica je da vam se ne sviđaju baš svi njegovi aspekti. A vaš mozak to itekako zna pa čim je na vidiku neka gnjavaža, bit će sklon švrljanju. Nije važno hoćete li se uključiti u najsvježije tračeve kolegica ili mikroanaliziranje nečijeg profila na Instagramu ili Tinder fotki, činjenica je da takvim aktivnostima gubite dragocjeno vrijeme i postajte sve nervozniji jer posao će kad-tad trebati obaviti.

Naravno da ne možete imati kontrolu nad svim situacijama (iznenadni poziv šefa koji se zna otegnuuutiii, halooo?!), ali nad nekima možete. Stoga na listi vaših zadataka najprije odaberite one koje obavljate s najviše užitka i zbog kojih vam neće trebati distrakcije ni jeftine atrakcije.

3  Sve ili ništa

Voda vam je došla do grla, dea­dline vam titra pred očima umjesto horizonta, a adrenalin kola venama. Znate već taj osjećaj. Imate samo nekoliko sati da napravite neku pitch prezentaciju, budžet ili plan za sljedeću godinu i konačno imate osjećaj da ste ušli u zonu hiperfokusa i da biste mogli raditi do jutra. Dobra vijest - vjerojatno i biste. Loša - takvo iscrpljivanje organizma će vam se kad-tad obiti o glavu.

Naime, nije tajna da vaše tijelo u tim situacijama doista počinje lučiti hormone iznimne sreće i snage. Pa i u kameno doba to je bila jedina garancija - ono kada biste paralelno gledali i nadzirali nekoliko stvari da vas netko jači i spretniji ne bi smazao za doručak. Evo kako ćete nadmudriti taj osjećaj iznimne produktivnosti koji će vam se poslije obiti o glavu. Odredite vrijeme kada želite biti hiperfokusirani na zadatak. Dva sata? 45 minuta? Svaka čast! Sve je to super, ali Chris bi vam savjetovao da radije počnete s malim dionicama od deset minuta. Evo, on je skromno počeo s pet minuta, a koncentracija mu se s vremenom sama povećavala tako da je trenutačno na 90 minuta. E, nakon takvog posla zaslužili ste počastiti se slatkim razgovorom pokraj automata za kavu.

4. Ostanite u zoni

“Dokument mora biti gotov do 18 sati. Hm, hoću li za večeru naručiti kinesku ili japansku klopu? Uf, ujutro u osam letim za Rim, a to znači da se moram ustati…“ To je samo primjer što vam sve prolazi glavom dok obavljate neki zadatak. Znanstvenici ističu da su takve misli itekako potrebne jer njima želimo zadržati kontrolu i pregled na 47% dana, samo kada vam ne bi krale dragocjeno vrijeme. Zato nabavite za njih poseban list papira na koji ih možete istovariti. I zaboraviti. U ovoj je vježbi važno da budete svjesni kada vam se misli odvoje.

Nije zgorega nabaviti budilicu, savjetuje Chris Bailey. Svaki put kada se oglasi, pitajte se jeste li mislima još na zadatku ili na Maldivima. Evo, možete vježbati hiperfokus tako što ćete 15 minuta misliti samo na disanje. Ako sve radite kako treba, uskoro biste trebali upasti u posebno stanje blaženstva zvano flow, što je tako dobro opisao mađarski znanstvenik koji se bavi srećom - Mihaly Csikszentmihalyi. Na isti način možete obavljati i sve vaše radne zadatke jer, budimo iskreni, na poslu provodite većinu vremena i zašto biti tako frustriran, pod stresom i u grču kada to može biti i opuštajuće. Ako je vjerovati Mr. Baileyju, nema veće sreće od trenutka kada u 17.00 dižete ruke s miša i tipkovnice, uzimate rosé i počinjete se hiperfokusirati na anakondu vašeg dragog...

hiperfokusmacatextiotvorneislikezaweb 4

Kako izbjeći distrakcije

VELIKO POSPREMANJE

Da, tu mislimo na vaš fancy smartphone koji je baš fotogeničan u toj zlatno-crnoj maski i tako neodoljiv jer vas uzbuđuje čak i kada ne vibrira. Ok, dosta svršavanja! Zamijenite ga biljkama ili antistres lopticom.

TERMIN ZA MAILOVE

Prosječan zaposlenik provjerava mail čak 88 puta. Mi mislimo da je baš dobra fora odrediti termine za provjeru mailova, baš kao kod doktora. Što kažete na pregled u 10 i u 15 sati? A svim onim gnjavatorima koji šalju ASAP mailove u 16.55 pošaljite obavijest da ste trenutačno nedostupni. Dear sender…

U SVOM SVIJETU

Zamislite da ste otporni na sve one uređaje koji zuje oko vas, na uredske tračeve i play liste koje žele nadmašiti i Ultru? Ništa lakše ako si nabavite slušalice Sony WH-1000XM3. Cijena - 300 eura, ali što je to prema izrazu lica vaših kolega kada vide natpis na vašem stolu: “Do 13 sati sam nedostupna.“

TERAPIJA GLAZBOM

Najnovija istraživanja potvrđuju da glazba doista može odlično djelovati na vašu produktivnost, ali samo ako je ugodna, jednostavna i smirujuća. I neka onaj cool heavy metal bend koji ste tek otkrili još ostane velika nepoznanica vašim kolegama.

NE PAMTITE BILJEŽITE

Ajme, koliko još dana imam do važne prezentacije ili konferencije? Zašto se nepotrebno opterećivati time koliko još imate ili nemate vremena. Sve važne datume i termine zapišite u kalendar i mozak na pašu.

ZAPIŠITE ISKUŠENJA

I sve stvarčice koje vam padnu na pamet dok obavljate važan zadatak. Primjerice, provjeriti Insta Story, a onda se nakon uspješno završenog zadatka počastite upravo tim zabranjenim voćem.

PREKRIŽITI UČINJENO

Kažu da tijelo počinje obilato lučiti dopamin čim naša ruka prekriži neki uspješno obavljen zadatak. Stavite si veliku kvačicu za svaki posao, čak i onaj najmanji. I ne zaboravite na listu zadataka staviti i one sutrašnje kako biste utonuli u iznimno lagan i sladak san.

BLOKADA

Ne, ne mislimo da trebate ovog trena blokirate sve vaše simpatije, buduće i bivše, nego samo naporne pop-up poruke koje iskaču kao vruće kokice iz pećnice. Što, Justin je prevario Jessicu?

AKTIVACIJA APLIKACIJA …

koje će vam privremeno onemogućiti pristup zabavnim programima i web stranicama. Naš favorit je Freedom.

Cosmopolitan.hr

Novo

Komentiraj