Je li se zauvijek promijenio način na koji pijemo alkohol?

26/12/2021

Pandemija omraženog koronavirusa jako je utjecala i na način konzumiranja alkoholnih pića. Bez obzira na to jeste li stekli naviku cjelodnevnog pijuckanja roséa ili ste se prebacili isključivo na limunadu, evo kakva je situacija, a donosimo i korisne savjete...

Prošlog me proljeća (da, da, prošla je godina dana otkako je počeo lockdown) realnost lupila ravno u mamurno čelo: otkako sam se počela opijati još kao tinejdžerica, nije prošao nijedan tjedan a da nisam popila barem čašu vina. Da ne govorimo o svim onim čašicama tekile i džin-tonicima”, kaže Laura koja priznaje da joj se tijelo nakon 12 godina konzumiranja alkohola počelo buniti. Oduvijek je imala problema s mentalnim zdravljem, ali mamurluci su joj postali toliko teški da je počela patiti od anksioznosti. Osim toga, gubila je pamćenje te pronalazila po tijelu neobjašnjive modrice i ozljede koje više nisu bile nimalo fora nego zastrašujuće. Stoga je odlučila ne piti alkohol tri mjeseca kako bi razbistrila glavu i sredila emocije.  

Deset mjeseci poslije - nije popila ni kapljicu. I u tome nije jedina. Više od 6000 čitateljica Cosmopolitana sudjelovalo je u ispitivanju o konzumiranju alkohola, a 53 posto njih reklo je da im se tijekom lockdowna promijenio način na koji piju. Nešto manje od polovice anketiranih počelo je piti više, 52 posto znatno je smanjilo, a petina je zabrinuta zbog količine koju ispija. 

Naš odnos s alkoholom varira, stoga vam donosimo odgovore na neke od najčešćih pitanja i nedoumice.

DILEMA 1

Pijem malo, ali često. Nije li to bolje od opijanja? 

Znanstvenici ističu da je opijanje apsolutno nepreporučljiv način konzumacije alkohola - ništa novo ni šokantno. Osim toga, savjetuju da ne konzumirate više od 14 jedinica (čaša crnog vina od 250 ml ekvivalent je 3,2 jedinice, a 25 ml žestokog pića jedna je jedinica) te da ne pijete tri ili četiri dana u tjednu. No ne postoji jedinstveno pravilo koje se odnosi na sve jer svatko od nas drugačije podnosi alkohol. Prosječna osoba, odnosno njezina jetra, može probaviti jednu jedinicu alkohola na sat. Ako ga unosite više nego što vaša jetra može procesuirati, narast će vam sadržaj alkohola u krvi, što će loš djelovati na vaše tijelo. Opijanje, naravno, dovodi do nesreća, ozljeda i sumanuto ludih odluka. Ako svom tijelu omogućite dovoljno duge pauze između ispijanja alkohola, odnosno redovite dane bez pića, bit ćete puno zdraviji i sretniji. Ne preporučuje se ni svakodnevno pijuckanje ni prekomjerno opijanje. Ako već želite piti, najbolje je to činiti malo i povremeno. Logično.

DILEMA 2 

Prestala sam piti, ali želim ponovno lagano početi 

Ako ste tijekom karantene bili antialkoholičar, ali sada propitkujete tu odluku, vrijeme je da odredite vlastite smjernice. Ponajprije budite umjereni. To može značiti da ćete piti samo vikendom jer se želite osjećati svježe na poslu ili da više nećete piti sami. Osim toga, možete promijeniti piće koje ste dosad konzumirali. Ako ste, primjerice, od viskija postajali agresivni, dodajte ga na zabranjenu listu. Iskoristite golemu ponudu pića dostupnih na tržištu koja imaju manje ili nula posto alkohola, poput bezalkoholnog piva. Neki osviješteni ljudi na okupljanjima najprije popiju dva bezalkoholna pića, a zatim procijene žele li prijeći na alkohol ili ne. Isto tako, fokusirajte se na pozitivne strane apstinencije od alkohola. Sjetite se kako je fantastično obaviti tri aktivnosti za vikend umjesto jedne koju ste zbog mamurluka jedva napravili. Usto, vaša koža ima poseban sjaj i izgledate bolje. 

DILEMA 3

Popijem više u tjedan dana nego ikada prije. Upomoć! 

Ako od početka pandemije do danas svakodnevno pijuckate džin‑tonik kako bi vam vrijeme brže prošlo, važno je da ste iskreni prema sebi. Savjetuje se vođenje dnevnika, odnosno zapisivanje količine alkohola koju ste pili. Nakon što prolistate dnevnik i osvijestite što vam se događa svaki dan, zapitajte se: “Počinjem li piti sve ranije u danu? Utječe li mi to na san i odnose?” Preporučuje se uvesti pravila kao što su: “nema alkohola prije 7 navečer” ili “uz obrok je dovoljna čaša pića” pa je postupno zamijenite vodom ili sokom. 

Mnogi su ljudi u karanteni počeli više piti alkohol jer su se osjećali izolirano i zabrinuto, a imali su i višak slobodnog vremena. Dobar je trik i piti iz manje čaše te pijuckati pića s manjim postotkom alkohola. Uz to, možete pronaći neku zanimaciju nakon posla - odlazak u šetnju, kupka, čitanje - sve ono nakon čega se osjećate dobro trijezni.

2

DILEMA 4

Alkohol me opušta, ali mi narušava mentalno zdravlje 

Lagana depresija, nervoza, crne misli… neke zahvati pravi  mentalni vrtlog nakon što popiju koju čašu previše. 

Kada pijemo, naša prefrontalna kora (dio mozga odgovoran za donošenje izvršnih odluka) postaje potisnuta i do izražaja dolazi dječji dio karaktera, nažalost, bez potrebnih smjernica. Ukratko: zbog alkohola postajemo djetinjasti - cerekamo se, glupiramo, umiremo od smijeha, plačemo, bjesnimo... poput dvogodišnjaka. Sljedeći dan prefrontalna kora počne apsorbirati dijelove kojih se sjeća pa nastaje tjeskoba jer su naša sjećanja često pretjerana, čime mozak smanjuje vjerojatnost da ćemo ga ponovno “zakočiti” alkoholom. Umjesto da se okrivljujemo, važno je usredotočiti se na pozitivne afirmacije poput: “vjerojatno nije bilo tako loše kao što mislim” ili “uvijek se mogu ispričati”. Dopamin, hormon sreće, također igra ulogu u našem osjećaju jada drugi dan. 

Alkohol je psihoaktivna tvar koja radikalno mijenja način na koji razmišljamo i osjećamo. Njegovom konzumacijom oslobađa se dopamin, što nas, pak, može natjerati da nastavimo piti kako bismo zadržali taj osjećaj. No povišenu razinu tog hormona naposljetku će nadjačati manje ugodni učinci pića: zbunjenost, mučnina i nespretnost, a sve to može uzrokovati veću anksioznost. Ako ste zabrinuti zbog utjecaja alkohola na mentalno zdravlje, uzmite stanku i iskoristite to vrijeme da dobro  razmislite kako se osjećate te uočite imate li određeni uzorak ponašanja. 

DILEMA 5

Zabrinjava me koliko pijem i želim potpuno prestati 

Golema je korist od potpunog odbacivanja alkohola. Ako planirate prestati povremeno pijuckati, vaše će tijelo početi čistiti alkohol iz sustava i moći ćete započeti detoks. Već nakon jednog ili dva dana normalizirat će vam se razina šećera u krvi i možete se početi veseliti brojnim prednostima koje će vam donijeti neispijanje alkohola. Neće samo uživati vaše tijelo, nego ćete se i osjećati bistrije i veselije. Da ne govorimo kako ćete puuuuuno manje trošiti! Na internetu su dostupni brojni tečajevi koji vam mogu pomoći u svemu što vam je potrebno - od mjesečne pauze do preispitivanja cjelokupnog odnosa prema alkoholu (primjerice, stranica Joinclubsoda.com).

Odlučite li potpuno prestati piti, nemojte se uznemiravati ni brinuti. Postoji mnogo vrsta ovisnosti o alkoholu: fizička, emocionalna, mentalna. Razgovarajte s liječnikom ako ste zabrinuti. Pijete li puno, primjerice, ako se probudite drhteći ili osjećajući kako vam treba čaša alkoholnog pića da biste preživjeli dan, vjerojatno vam je potreban liječnički nadzor.

DILEMA 6

Piće utječe na moj san, ali ne želim prestati 

Alkohol loše utječe na san pa ćete nakon njegove konzumacije nemirno spavati, kažu stručnjaci. Uz to je i diuretik, zbog čega tijelo gubi tekućinu pa ćete biti dehidrirani. Piće ne poboljšava kvalitetu spavanja - smanjuje brzi pokret očiju (REM), odnosno narušava tzv. obnoviteljsku fazu sna. Ovaj poremećaj uzrokuje pospanost i lošu koncentraciju tijekom dana pa ćete se vjerojatno probuditi puno prije alarma. Rješenje? Smanjite unos alkohola i poboljšat ćete kvalitetu sna. Energija koju nadoknadite sama po sebi bit će vam poticaj. Iako možda mislimo da će nam piće prije odlaska u krevet pomoći zaspati, malo je vjerojatno da ćemo zadrijemati. Dobra je vijest da biste, ako se odreknete pića ili ga znatno smanjite, mogli bolje spavati u roku od tjedan dana. 

Fotografije: Shutterstock

Cosmopolitan.hr

Novo

Komentiraj