Cure, molimo vas da prestanite s novogodišnjim dijetama, ne zavaravajte se

27/01/2021

Tri dijete o kojima trenutno razmišljate i zašto je to zapravo glupa ideja.

Sada smo već odavno uplovili (ili bolje reći “uklizali”?) u sezonu prežderavanja, nakon čega gotovo odmah slijedi faza žaljenja, a zatim faza donošenja odluka o tome kako je sada stvarno dosta te još jednog obećanja da ćemo se s početkom godine doista dovesti u red. Ali ovaj put stvarno. Naposljetku, pozitivan stav o tijelu nikad nije bio naglašeniji. Ipak, priče o dijetama i dalje ga nadglašavaju dovoljno da svakodnevno stignemo bar nakratko razmišljati o tome koliko zapravo ne znamo jesti.

Vrijeme je za trenutak istine; sve te novogodišnje “nova godina - nova ja” priče zapravo nemaju nikakve veze s poboljšanjem vaše kože odnosno načina života (osim ako je to doista vaša namjera. U tom slučaju samo naprijed!). Naime, većina je ljudi spremna podvrgnuti se strogim restriktivnim dijetama ne bi li se u kratkom roku pretvorili u manju verziju sebe. Osim toga, čini se da izjave poput: “Isprobavam keto”, ipak prolaze puno bolje od: “Pokušavam skinuti koju kilu”.

Prehrana prema nekom iznimno specifičnom planu nerijetko brani namirnice poput ugljikohidrata, vina, ali i voća. VOĆA!

A onda kada se konačno predate i u sekundi smažete obiteljsko pakiranje čipsa, ostaje vam samo osjećaj gorčine, mržnje prema sebi, ali i još jednog obećanja da ćete od ponedjeljka ponovno “biti dobri”.

dijeta

Možemo li se svi složiti da je krajnje vrijeme da jednostavno prestanemo s time? Sada se s nama slaže i znanost: “Odlazak na iznimno stroge dijete iz razloga koji nisu isključivo medicinski ima negativan utjecaj na ljudski um”, objašnjava klinička psihologinja, dr. Sari Chait.

A evo i još nekoliko razloga zbog kojih bi možda ipak bilo bolje da se dijeta ipak ne pronađe na ovogodišnjoj listi novogodišnjih odluka (a možda i na onima nakon nje).

30 dana

Svakog siječnja, znatiželjni prstići u Google tražilicu upisuju upravo ovu eliminacijsku dijetu koja dolazi s 30-dnevnom zabranom unosa šećera, soje, grahorica, kikirikija, zaslađivača, žitarica, mliječnih proizvoda, gotovo svih prerađevina i, naravno, alkohola. Da bi stvar bila gora, konzumacija bilo kojih od ovih proizvoda čak i u 25. danu znači da dijetu morate započeti ponovno. Naime, teorija iza dijete jest ta da ove namirnice uzrokuju upalu u vašem tijelu te da će njihovo izbacivanje iz prehrane okončati želju za prejedanjem, ali i ubrzati vaš metabolizam.

salata

I dok smanjivanje unosa alkohola i prerađevina definitivno nije loša odluka, ne postoje nikakvi dokazi kojima možemo potvrditi da će ovakva vrsta prehrane smanjiti želju za hranom niti magično ubrzati potrošnju kalorija. Nadalje, tvrdnja da će dijeta poput ovakve poslužiti kao svojevrsni “reset” gumb za vaše tijelo… “pa, uzmimo to s jednim velikim zrnom ružičaste himalajske soli.

“Od danas sam pegan”

Stvorena 2014. godine zahvaljujući dr. Marku Hymanu, riječ je o kombinaciji paleo (bez prerađevina, mliječnih proizvoda, akohola, dodanih šećera i žitarica) i veganske prehrane (bez životinjskih proizvoda). S druge strane, ovaj strogi režim ne brani životinjske proteine koji se hrane isključivo travom pa dijeta uključuje jaja i ribu, ali i one žitarice i mahunarke koje ne sadrže gluten. Onda? “Radi se samo o nešto restriktivnijoj verziji Mediteranske dijete”, kaže nutricionist Scott Keatley. “Peganski se način prehrane uglavnom svodi na veliku količinu ribe i zdravih masti, istovremeno se zgražajući mliječnih proizvoda i glutena koji su, za većinu ljudi, sasvim dobre namirnice.” Osim toga, reći nekome da su nutritivno bogate namirnice loše za njega samo dodatno ohrabruje nezdravu vezu čovjeka s hranom. Ipak, čini se da ostatak vas i nema prevelik problem s peganskom prehranom budući da je pretraživanje iste u protekloj godini poraslo za čak 337 posto.

tjestenina


Povremeni post

Ovaj, pak, emocionalni vlak smrti uključuje dijetu u kojoj smijemo jesti što god želimo, ali ne i u bilo koje vrijeme pa čak ni u bilo kojem danu u tjednu. Zatim slijedi nešto dulji period (ponekad i do 16 sati) bez unošenja ičega u sebe. Google pretraga za ovim ludim trendom oborila je sve rekorde prošlog siječnja i čini se kako zaluđenost i dalje ne prestaje. S druge strane, znanost ne dijeli jednaki entuzijazam. Brojna istraživanja dokazala su kako ograničavanje unosa određenih kalorija može produljiti životni vijek životinja, ali (zasad) ne i kod ljudi. Da bi stvar bila gora, post kod većine ljudi rezultira prežderavanjem onda kad smiju jesti. “Programirani smo tako da imamo potrebu konzumirati veće količine onda kad se ograničavamo”, kaže Cording. Zaključak? Ovaj trend stvarno nema nikakvog smisla.

keksi

Od Atkinska do DASH dijete, preko brojenja kalorija pa sve do sirove veganske prehrane - usudim se reći da sam ih isprobala sve. A onda, iscrpljena od isprobavanja, probala sam i paleo prehranu. Punih 10 godina, mjerila sam i opterećivala se oko svakog zalogaja toliko da se moja zaluđenost pretvorila u bolesnu opsesiju. Ipak, bez obzira na moju marljivost, sve o čemu sam razmišljala bili su keksi. Tada su se rodili moji snovi o tome da počnem pisati o hrani oko koje sam bila toliko strastvena. No, ubrzo sam shvatila da sam bila u krivu. Nisam bila opsjednuta pisanjem o hrani - bila sam gladna. Moj novi životni stil?

Manje ustručavanja, više ugljikohidrata. Vjerovali ili ne, moji su problemi s apetitom u trenutku nestali. Odjednom spavam bolje, imam više energije, a moje misli odjednom ne okupiraju isključivo stvari koje želim konzumirati jer ono što želim jednostavno i pojedem. Naposljetku, ljudi smo, a ja se nakon dugo vremena ponovno tako i osjećam.

 

 

Cosmopolitan.hr

Novo

Komentiraj