10 stvari koje morate znati o podcastu!

28/07/2021

Za one koji ne znaju ili možda nisu sigurni što je podcast, to je tematski audiozapis koji se objavljuje na internetu, a možete ga slušati i/ili preuzeti na svoje računalo ili mobitel kako biste ga poslušali kad imate vremena. Pa čuli ste za podcast, zar ne? Ako niste, Katarina Moškatelo, voditeljica i vlasnica podcasta KiloMetri, sve će vam objasniti - korak po korak

Podcast polako, ali sigurno postaje popularan kod nas, a hoće li i kada to postati kao što je na zapadu, pogotovo u Americi, vidjet ćemo. No zanimljiva je činjenica da podcast privlači sve više publike i postaje sve popularniji u svim dijelovima svijeta. Publika se može pretplatiti na preuzimanje podcasta putem RSS-a, što znači da će automatski nakon objave dobivati sadržaj. Jednostavno rečeno, riječ je o govornoj formi, pružanju objašnjenja određenih tema ili analizi i komentiranju teme koja je povezana s različitim područjima stručnosti gosta ili domaćina te sugovornika. Međutim, kreiranje dobrog, uspješnog podcasta u kojem će ljudi uživati nije lako. Govorim iz prve ruke: dugo sam čekala, slušala sam ih godinama i nakon 13 godina radijskog iskustva počela sam s KiloMetrima. Filantrop sam i volim putovati pa sam odlučila upoznati druge s ljudima koji su zbog nečeg vrijedni slušanja. Danas u Hrvatskoj imamo sigurno više od 50 različitih podcasta, što u prijevodu znači - za svakoga ponešto. Prvim podcastom smatra se The End Of Days pokrenut 31. listopada 2003. godine. Samo mjesec dana nakon emitiranja tog podcasta New York Times pisao je o toj temu te istaknuo da se podcasti već snimaju u cijelom svijetu.

l

1. Dobra oprema pravilo je broj jedan ako se odlučite bacati na glavu u zabavni svijet podcasta. Važno je uložiti u specijalne alate za kreiranje audiosadržaja, recimo kvalitetan mikrofon (uvijek preporučujem Rode), slušalice koje ne krče i ne gubi se zvuk, softver pomoću kojega ćete moći raditi na svom daljnjem materijalu, npr. WaveLab. Ako se pak odlučite za videoverziju poput podcasta KiloMetri, čekaju vas nešto zahtjevniji izazovi. Osim adekvatnog prostora, minimalno tri kamere, profesionalne rasvjete i ozvučenja te najmanje troje ljudi u timu, ne zaboravite u troškove uvrstiti i onaj koji se odnosi na montažu videa. Ako sve to ne možete sami, računajte i na plaćanje profesionalca.

2. Znate li zbog koje teme osjetite leptiriće u trbuhu? Jesu li to fotografija, sport, knjige, kozmetika, zdrava hrana, psihologija, roditeljstvo, marketing… TEME su nepresušne, samo je važno znati što vas zanima.

3. Odlučite li snimati isključivo audioverziju podcasta, bit će vam potrebna izolirana prostorija. Iskreno, ne bih pametovala o tom dijelu: kao što si sama ne popravljam zube nego idem zubaru, tako za taj dio zovem profića i poslušam sve njegove savjete. Ako birate videoverziju podcasta, PROSTOR je itekako važan. Možete ga sami urediti ako znate koje boje kamera voli, koje odgovaraju uz priču, ljude… Osobno sam tražila savjet scenografa Ivana Turkalja jer - why not?

4. Na početku bi trebalo definirati još jednu važnu stavku, a to je vaša PUBLIKA. Jesu li to freelanceri, influenceri, studenti, ili možda ljubitelji određenog proizvoda? Prioritet je da svojim sadržajem ciljate na određenu skupinu ljudi jer tako postoji veća šansa da ćete steći fanove i vjerne slušatelje. Iznimno je važna komunikacija s publikom. Dobro je znati što publika od vas očekuje.

5. Gdje plasirati podcast? Koji su KANALI najbolji? Ako je riječ o videovarijanti, YouTube je nezaobilazan, a kada se nakupi određeni broj epizoda, dobro ih je dignuti na neku od platformi. Možete odabrati Buzzsprout ili neku drugu s koje se audioverzija potom sharea na podcast aplikacije.

6. Kao i u svemu u životu, tako je i u stvaranje podcasta važna REDOVITOST. Svakako se pripremite na to da neće biti prevelikog rezultata u roku pola godine, godinu, pa su uz redovitost važne upornost i dosljednost, ali odredite si neki ritam. Oduvijek sam nedisciplinirana pa mi je to kao trening - podcast o putnicima i putovanjima izlazi na YouTubeu svaki drugi ponedjeljak, a svaku je srijedu LIVE na Instagramu @kilometri.podcast.

7. A sada najvažniji dio – GOST! Složit ćete se da je to ključna stavka. Ali ako nemate gosta, ne zaboravite da podcast možete imati sami. Primjerice, ako smatrate da znate dovoljno o astrologiji i da ste dovoljno elokventni o toj temi govoriti svaki tjedan sat vremena, zašto ne? Gost je drugačija i dinamičnija opcija. Važno je da je komunikativan, elokventan o određenoj temi i voljan sudjelovati tako da ne morate nikoga prisiliti da dođe ili ga moljakati jer će se to itekako osjetiti. I ne zaboravite ključno - morate se slušati!

8. Kako formulirati PITANJA? E, za to je iznimno važna spontanost, što ne znači da ne trebate imati nekakav nacrt pitanja na koji uvijek možete baciti oko, ali nikako nije pametno čitati. Budite aktivni, pratite svoju intuiciju i pitajte sve što je donekle povezano s temom koju obrađujete. Često su najbolji podcasti oni sa spontanim pitanjima. Kao i sve u životu.

9. Koliko je teško snimiti podcast? Koliko je teško govoriti pola sata? Znate li koliko TRAJE prosječni podcast? Nije teško govoriti pola sata čak ni socijaliziranom introvertu dok taj isti socijalizirani introvert ne otkrije da podcast traje sat do čak dva sata. Pola je sata taman za zagrijavanje. Ako ste početnik, do pola sata je sasvim ok, čisto da dobijete neki feedback i vidite kako se osjećate. No bilo bi dobro da volite pričati ako pokrećete svoj podcast.

10. Dolazimo do najvažnije stavke - STRAST. Nju smatram nevjerojatno važnom u životu, a najviše za uspjeh u poslu kojim se bavimo. Bez strasti nema mrdanja. Bez strasti sve postaje naporno, zahtjevno, teško, ukratko - postaje obaveza. Nikada nemojte raditi nešto što je zadatak kojega se što prije želite riješiti. Ne zaboravite, život je igra, igrajte se! Želite li da se podcasting scena razvije, važno je da podržite svoje najdraže podcastere tako da ih preporučite ili se pretplatite na njihove kanale kako bi oni znali da ih slušate/gledate.

Cosmopolitan.hr

Novo

Komentiraj