Krakov je apsolutno genijalan grad! Krenite odmah!

11/12/2018

Bila sam nedavno gošća na tribini gdje se govorilo o gradu Krakovu. Travellounge jednom mjesečno u travel&technology HUB-u organizira večeri putovanja, gdje neki normalni, obični ljudi pričaju o njima dragim destinacijama. (To vam je informacija ako malo želite slušati o putovanjima i bude jako fora). Organizatorica Rujana, koja i sama obožava lutati svijetom, razleti se na sve strane da nabavi hranu u i piće zemlje o kojoj se priča, a par ljudi razveže dušu o svom putovanju.

Barem sam ja mislila da će biti tako i bez ikakve brige opušteno došla, sjela i udobno se smjestila. Kad ispred mene počne svoju priču polu Poljakinja koja živi u Hrvatskoj i koja je toliko fantastično informirana, opremljena slajdovima i informacijama iz povijesti, zemljopisa, gastro, turizma i svega ostalog da mi je ponestalo ideja. A onda je nakon nje na red došla Agniszka, beskrajno duhovita zaposlenica LOT-a, njihove nacionalne zračne kompanije, koja je udata za Dalmatinca i koja je sve oborila s nogu. Oblio me hladan znoj, šta za Boga miloga da ja sad pričam, a da budem zanimljiva!

• Pivo i pieroge su jeftini i fini - otprilike je jedino što sam pametno i informativno uspjela nadrobiti. A bilo je puno, puno, više od toga…

Možda se sjećate priče o Žapki iz Praga - dućanu gdje se može kupiti jeftina cuga. To je prvo na što smo naišli nakon prelaska iz Češke u Poljsku. Ah, kakve li radosti!

• Pa to je ionako poljski dućan - kaže nam naš Kapetan. Čovjek koji nam je bio vodič i guru Krakova, zbog kojeg je vjerojatno i doživljaj grada bio tako fantastičan. Iz Zagreba je, živi tamo već osam godina, samozatajan je, a opet dao je otkaz prije godinu dana i odlučio proputovati cijeli svijet. Krakovu se vraća kao svojoj bazi i zna ga u dušu.

Smještamo se u Niebieski, hotel tik uz rijeku Vislu. Prvo što vam upadne u oko je da rijekom plove brodovi, gomila njih. Na terasi pijuckaš čaj (čitaj pivo) i gledaš kako život na rijeci teče. Sve je lijepo i novo, a položaj je izvrstan jer su u blizini i odlične pieroge. Nešto kao ravioli - tijesto punjeno svim i svačim, uglavnom jako fino, debljajuće, masno i kalorično, zaliveno s malo masti ili špeka, te naprosto fantastično. Pieroge su zapravo ukrajinske, ali svaka poljska obitelj ima svoj tajni recept i baš njihova baka ih radi najbolje.

pieroge

Meni su pieroge u najobičnijoj starinskoj, drvenoj, birtiji, gdje moraš ući unutra da bi ih naručio (što sam skužila nakon pola sata) bile otkriće. Uz to i publika je bila isključivo lokalna, a koštale su 15 kuna.

Da ne ispadne da mislim samo na hranu, u Krakovu je i stari kraljevski dvorac smješten na brežuljku Wawel. Stanovnici Krakova obožavaju svoju rijeku i Wawel. Vikendom je sve prepuno, a Krakov možeš prehodati od starog grada gore dole i do glavnog trga Ryneka u 15-ak minuta. Kad vidiš Rynek, ispadne ti vilica! Ogroman je! S površinom od 4 hektara, drugi je po veličini trg u Europi. Nema šta nema - od klasičnih turističkih navlakuša do spomenika poljskom pjesniku Adamu Mickiewiczu.

Upravo se tamo nalazimo s našim Kapetanom, koji nas vodi kroz nabujalu rijeku turista Krakova. Svaki dan smo negdje drugdje, ali uglavnom u staroj Židovskoj četvrti Kazimierzu. Čuje se muzika,  atmosfera je opuštena i nitko te ne tjera unutra u 10 navečer kao u Pragu. Jedu se sendviči zapiekanki usred noći, a u osobito gluho doba u jednom se kafiću, koji izgleda kao da tamo izlazi Tom Waits, pleše po stolovima na ritam jazza i rocka.

Krakov živi petsto na sat!

I apsolutno je divno imati IT-jevca da ti bude vodič. Svaki dan organiziran je do savršenstva poput algoritma - gdje izlazimo, koga srećemo, šta jedemo i pijemo. Kapetan se brine za sve. Fascinirana sam njegovom organiziranošću i načinom kako se kuži u financije. Genijalno mi je i kako je odlučio naučiti kuhati i kuha isto tako - sve točno po receptima, u sekundu i bez odstupanja. Jedan dan tako peče jaja, ali nekako zezne stvar, pa jaja ne stavi na vruće ulje i doručak ne uspije. Proveli smo dobrih pola sata u razgovoru kako najbolje napraviti jaja. Vjerujem da ih sada radi bolje od mene, a ja još uvijek recimo ne znam baratati Revolut karticom.

Što je recimo sve što vam treba u Krakovu - kartica, a ne cash! Jedva sam potrošila zlote što sam uzela s bankomata - potpuno bespotrebno. Jer Krakov ima i Uber koji vozi na karticu i jeftinije je primjerice nego kod nas. Pa onda lijepo iz grada do hotela pozoveš taksi i sjedneš usred noći bez problema i dovezeš se kao ja do Hiltona malo izvan grada za nekih 5, 6 eura.

Upravo me to najviše oduševilo u Krakowu - imaju više od 10 milijuna turista godišnje, ali ne oderu vas cjenama.

Lokalno pivo Żywiec, Okocim ili Tyskie košta oko 14, 15 kuna u kafiću u predgrađu, a ako ga želite popiti na glavnom gradskom trgu, gdje selfije škljoca milijun Kineza i Koreanaca, kojima nije bitna cijena, platit ćete ga tek par kuna više. Ne 10, ne 15, samo par. Svaka vam čast Poljaci!

Tjedan dana u Krakowu protiče mi u trenu, onako baš šećer za kraj dugog putovanja. Zadnji dan sam u Hilton Garden Innu koji ima - najbolji doručak na svijetu! Vjerujem da ni Kapetan ni ja nikada nećemo znati spremiti takva jaja. Misliš si pa to je samo omlet, ali ne - to je savršenstvo!

• Da, da, to nam je standard - objašnjava mi menadžerica Joanna Pluta. - Svi Hilton hoteli u svijetu imaju dobar doručak, to je tako. Joanna je samo jedna u nizu žena koje vode hotel , a na čelu je glavna direktorica hotela, Dorota Smagur, koja sigurnom rukom vodi tim. Pitam je kako je to biti žena na takvoj poziciji.

• Ne radi se samo o tome da upravljate ovim ogromnim vozilom između prepreka, nego i da održavate ravnotežu između posla, privatnog života i tima. Kad se pokvari pipa ili večera nije dobro napravljena, sve se to može popraviti, ali kad se pokvare odnosi - to je nešto puno dublje. Zato je bitno da svi skupa imamo dobre odnose, da su ljudi motivirani i da postoje oni mali, sitni znakovi pažnje - kaže ona. Vjerujem joj, jer klopa je toliko fina da je kuhar sigurno stalno dobre volje.

I tako se ja u razgovoru s dvije žene i u divnom mi Hiltonu opraštam od Krakova. Od lutanja njegovim ulicama, poštenih cijena, ljudi koji su super dragi, iako više pričaju ruski nego engleski i od zabave koja je tamo svaki dan. Ako volite jesti, piti, veseliti se  - nemojte časiti časa! Ja ću se sigurno vratiti.