Saznali smo kako isfurati Bambija, animal print i teddy bear jaknu

24/02/2020

Kamuflažni uzorci i crtani junaci, dugine boje i animal print... Ako je suditi prema upravo prikazanoj, trećoj Castelbajacovoj kolekciji za Benetton, granice su doista obrisane, stil i više nego eklektičan, a na jesen nas čeka #blendedfuture

"Vrijeme je mrtvo", izjavio je na početku karijere francuski dizajner Jean-Charles de Castelbajac. A potom je uzeo kamen i smrskao tatin sat. To je bio njegov "govor" na temu vremena koji je trebao održati pred članovima tajnog filozofskog društva La Phalène koje se okupljalo u Parizu početkom sedamdesetih. Ništa o Proustu, ništa o Shakespeareu niti Cervantesu, a kamoli o Lacanu i Baudrillardu. Samo jedna rečenica i jedna slika koja se svima duboko urezala u pamćenje. Dvanaest članova društva ostalo je bez teksta, a potom su, kad su konačno došli sebi, jednoglasno odlučili da prime toga neobičnog mladog dizajnera rođenog u Casablanci u svoje redove.

Iako se tajno filozofsko društvo ubrzo raspalo (i to ne zbog subverzivnog performansa), čini se da je JC/DC bio u pravu. Pedesetak godina kasnije vrijeme ne samo da je mrtvo i ne postoji, nego teče istodobno u svim mogućim smjerovima, u što nas je Castelbajac još jednom uvjerio prošli tjedan u Milanu na predstavljanju svoje treće kolekcije za Benetton. Kolekcijom nazvanom "Blended Future" savršeno je dokazao ne samo to da vrijeme ne postoji kao ravna linija nego da je sve pomiješano i dobro smiksano tako da doslovce nestaju granice – prošlo i sadašnje, grafiti uzorci i likovi iz crtića, primarne boje i kamuflažni uzorci. Kao da vam je haker upao u komp, aktivirao opaki virus i pomiješao sve fotografije, videozapise, GIF-ove iz raznih vremena, stilova i fajlova. I napravio originalno remek-djelo.

b 1

Za one koji su već pomalo izgubljeni u vremenu slijedi mali vremeplov. Jean-Charles de Castelbajac i Benetton su doslovce počeli karijeru iste godine – davne 1965., iste godine kada je rođena i slavna minica u Londonu. No dok Luciano Benetton u Trevisu zajedno sa svojom braćom osniva Benetton Group, sedamnaestogodišnji Castelbajac se tek vraća iz vojske i svojima drsko izjavljuje da ne namjerava nastaviti vojnu karijeru nego da će pustiti kosu, nositi majice s cvjetnim uzorcima i pjevati u bendu. Tko zna u kojem bi rock ili punk bendu Charles završio da ga mama nije pitala da joj pomogne s dizajniranjem odjeće jer je tek pokrenula modni biznis.

Ostalo je povijest. I to revolucionarna! Jer Castelbajac se neće zadovoljiti time što je tako buntovno uništio tatin sat, nego će nastaviti pomicati granice i miješati žanrove gdje god stigne – modu, art, crteže, performans, glazbu, film... Početkom sedamdesetih JC/DC dizajnira oversize kapute od pokrivača te poznati pončo za dvoje s patentom po sredini u slučaju razvoda, a za koji je i Andy Warhol rekao da mu je žao što ga nema s kim nositi. A u isto vrijeme partija s Vivienne Westwood i Malcolmom McLarenom, surađuje s Keithom Haringom, Jean-Michelom Basquiatom, Cindy Sherman te snima sjajne fotografije s Robertom Mapplethorpeom.

b 4

Krajem osamdesetih Jean-Charles došao je na još jednu briljantnu ideju kako šokirati javnost – tako što će napraviti kaput skrojen od plišanih Snoopyja, a na pistu će poslati mladu zvijezdu Vanessu Paradis, tek toliko da se osveti svojima koji mu nisu dali da nosi plišane igračke u školu. Ideja za prvi teddy bear kaput je upravo rođena, a kako će to famozno vrijeme pokazati, on će doista živjeti vječno. Jer ne samo što ga će ga nositi Madonna i Helena Christensen u kultnom filmu "Prêt-à-Porter", nego je tražen i danas, u što se možete uvjeriti gledajući i novu Benettonovu kolekciju te dvoumeći se između zlatne i crne verzije.

"Moda uvijek mora biti misteriozna, kao što mora prelaziti granice i postavljati pitanja", izjavio je u jednom intervju Castelbajac kada su ga pitali zašto u svome što radi i dalje voli ubaciti dozu bunta, pop arta i subverzije – lego kockice kao inspiracija za satove, Kermit jaknica Lady Gage, Obama haljina koju je Katy Perry nosila četiri mjeseca prije izbora i vrhunac svega – mantija u duginim bojama koju je 1997. na Dan mladosti nosio papa Ivan Pavao II. zajedno sa 500 biskupa i 5000 svećenika.

j

Na istoj je valnoj duljini, ili je bolje reći na istim duginim bojama, od devedesetih godina bila i modna kuća Benetton koja je prva provokativnim kampanjama Oliviera Toscanija i više nego zorno pokazivala da ljubav ne poznaje zabrane ni granice, bilo da je riječ o borbi za jednakost, pravima LGBT zajednice, borbi protiv AIDS-a i pravima na život. Stoga je doista bilo pitanje vremena kada će se dva istomišljenika ujediniti – United Colors of Benetton i Jean-Charles de Castelbajac. Rezultat ovog divnog prijateljstva je treća kolekcija za Benetton i performans "Blended Future".

Umjesto glamurozne modne piste u Via Palermo, u milanskoj umjetničkoj četvrti La Brera čekala nas je sportska dvorana u uzorcima Benettona, dvije rampe s oslikanim siluetama Keitha Haringa, elektronička mjuza Jonathana Fitoussija te skejteri. A kada su se svjetla ugasila, i skejteri su na tren zastali kako bi bacili pogled na modele i što će se nositi ove sezone – oversize kaputi, mono boje od glave do pete, prugice u duginim bojama uz kamuflažne uzorke, siluete Keitha Haringa i Bambi. Kao da je netko zavirio u bogatu Castelbajacovu arhivu i smiksao sve što je našao, a što je nastajalo tijekom pet desetljeća na potpuno slobodan, hibridan i suvremen način. I još je želio 100% biti siguran da mu starci neće zaviriti u ormar i nešto posuditi jer je sve tako ubercool i hrabro.

b 12

"Vrijeme je za modu koja se temelji na demo-luciji", izjavio je prije performansa JC/DC sjedeći na stepenicama i objašnjavajući da je riječ o kombinaciji njegove dvije omiljene riječi - demokracija i revolucija. Upravo zbog toga dizajner je smatrao da je potrebno otići korak dalje od revije u klasičnom smislu riječi te publici zorno dočarati kako izgleda današnji "united" vizualni svijet, DNK koji Benetton uspješno njeguje godinama. I tako je nastao miks mode, glazbe, performansa, skejtera i street arta koji nam je još jednom dokazao da mašta i kreativnost ne poznaju granice. Skejteri koji se miješaju s lutkama i modelima, virtualni i stvarni svijet, fotografi i dronovi, publika koja sjedi na stepenicama, a već za nekoliko minuta isprobava nove Benettonove kreacije i pozira za društvene mreže. Svijet u kojem doista ne postoje granice i zabrane, samo dobra vibra i zabava. I, naravno, #blendedfuture!

b 11b 7b 10b 2b 9b 8b 13

Aleksandra Orlić

Novo

Komentiraj