Što nam je Instagram napravio?

05/04/2018

Donio nam je čudnovati trend natečenih usana, obrva u obliku Lego kockica, konturiranih obraza koji, čini se, dobivaju multimilijunske lajkove. Kako se to dogodilo, analizira Cosmo.

Kada je poznata Youtuberica Lisa Eldridge izjavila da su društvene mreže najbolje što se ikad dogodilo u svijetu make upa, u bespućima svemira mogao se čuti zvuk urlika njezinih kolega. Lisa (koju su tutorijali pretvorili u superzvijezdu i fenomen društvenih mreža) tvrdi da platforme kao što su Instagram, Snapchat i YouTube inspiriraju publiku da eksperimentira s lookovima različitih kultura diljem svijeta. No većina vizažista s kojima smo razgovarali ne dijeli njezino mišljenje.

KAY MONTANO

Kay Montano, vizažistica slavnih

“Nemojte me vući za jezik”, kaže Kay Montano, vizažistica koja šminka Nicole Kidman i stoji iza beauty portala ThandieKay zajedno s glumicom Thandie Newton. “Očajna sam zbog utjecaja društvenih mreža na make up jer sve je to nevjerojatno generički, i kao izvor inspiracije i kao beauty referencija.”

 

terry barber

Terry Barber, MAC make-up artist

Terry Barber, MAC-ov direktor za make up kreaciju, slično razmišlja. “Čovjek bi pomislio da će ljudima društvene mreže otvoriti oči i proširiti vidike na sve moguće beauty ideje, ideale ljepote, a završili smo s obrascem ideala ljepote koji se proširio posvuda, a zapravo je fejk savršenstvo.” Takav look vidjet ćete na bezbroj televizijskih zvijezda (dobar je primjer reperica Lil’ Kim), u noćnim klubovima diljem planeta, od San Francisca, Zagreba do Dubaija i Moskve, ali ponajviše na Instagramu: žene s umjetnim trepavicama kao iz Disneyjeve bajke, pretjerano konturirani nosovi, usne koje su šminkom toliko uvećane da izgledaju kao jastuci srednje veličine i smeđe kockaste obrve pod oštrim kutom od 90 stupnjeva.

Što nam je Instagram napravio? 2

Lil'Kim


Novi je to, karikirani, ideal ženske ljepote koji na ekranu mobitela, uz obavezne filtre, korekciju boje i sužavanje lica, izgleda spektakularno. No kada ga vidite uživo, izgleda poput karikature, kao iz nekog crtića i pomalo zastrašujuće. Zapravo, poprilično zastrašujuće. No je li pokušavati dostići savršenstvo, bilo ono fejk ili ne, nužno jako nezdravo, kao što tvrdi ovaj vizažist? Ako jest, zašto se svi onda toliko trude? poput

BARBIE

“Da se razumijemo, nema ništa loše u tome da netko koristi make up kako bi izgledao bolje”, kaže Terry. “Jer, make up tome i služi, zar ne? No muči me kada netko želi izgledati kao iz filma “Stepfordske supruge”, seks lutkice na napuhavanje iza čijih očiju nema života. Postoje milijuni drugih načina da netko izgleda lijepo, ali ako ste vjeran pratitelj make upa na Instagramu, nećete ni primijetiti što sve postoji. Priznajem da u mojim očima te pretjerano obrubljene usne, obrve u obliku Lego kockica i ostali ekstremi koje vidim na svom Instagram feedu, izgledaju kao iz pornića, a to nije imidž koji osnažuje žene i nema veze s girl powerom. Riječ je o sirovoj heteroseksualnoj fantaziji o tome kako bi trebala izgledati seksi žena”, kaže Terry. “Naravno, arhetipski pin-up look uvijek je bio popularan, od Brigitte Bardot do Pamele Anderson. Razlika je u tome što smo prije znali da su to karikature - jer to su bile retuširane fotografije snimljene uz profesionalnu rasvjetu i ostale profesionalne alate koje običan čovjek nije mogao imitirati pa ih zato nismo ozbiljno shvaćali. Sada takav izgled dobiva lajkove i svi ga žele na svom licu - ne samo na društvenim mrežama nego i u stvarnom životu.”

Što nam je Instagram napravio? 1

Kylie Jenner @Snapchat

“Nažalost, takav je izgled u stvarnom životu moguć samo ako ste se rodili s prirođenom manom, ako imate tonu make upa na licu ili ste pak bili na puno plastičnih operacija”, kaže slavni vizažist Terry Barber. “Ideja da se ljepota temelji na potpunoj transformaciji i nedostižnom savršenstvu zapravo je batina kojom previše žena svakodnevno tuče samu sebe. Jer sudeći po onome što vidim, od svega toga ne vide svoju stvarnu ljepotu koja se krije ispod make upa jer žene ne znaju kako je mogu naglasiti.”

I Kay intenzivno razmišlja o tom fenomenu. “Kako sam odrastala uz internet, imala sam širok raspon ljudi kojima sam se divila. Neki su bili lijepi, neki manje lijepi. Najviše sam htjela biti Anna Ford ili Moira Stewart, TV voditeljice i urednice vijesti koje su lijepo govorile i uvijek bile elegantne. Ipak, moji najveći uzori bile su žene koje su uspjele zahvaljujući svemu drugom osim svom izgledu. Razumijem: kada ste na mreži, pozornost i instant‑popularnost postaju svetinja pa određeni tip ljepote koja asocira na laku dostupnost, dobiva lajkove, da ne govorimo o novcu koji se tu zarađuje. Naravno, mnoge će se cure prilagoditi tom sustavu jer u svijetu društvenih mreža nedajbože da ste kontroverzni ili drukčiji od većine. Tako ćete izgubiti sve virtualne prijatelje! Ženama moje generacije to je teško prihvatiti. Mi smo se svim snagama borile da ne postanemo seksualni objekti i ništa više od toga pa mi zbog toga ovo izgleda kao da se svojevoljno vraćamo u srednji vijek.”

 

VJEČNA USPO­REDBA

“Pustite cure na miru: mislim da one sve više nose make up zbog sebe, a ne zbog muškaraca, a to što je trenutačno popularan look Kylie Jenner samo je slučajnost”, kaže Lucy Sheridan, life coach s portala ProofCoaching.com.

Što nam je Instagram napravio? 3

Pia Mia

 

“Usavršavanje kompliciranih tehnika šminkanja zapravo je oblik eskapizma koji nas približava idolima, no to je oduvijek postojalo. Osim toga, tu je i natjecateljski duh”, kaže psihologinja Honey Langcaster-James. “Tu je slava (i, opet, novac), što je važan faktor u pokazivanju aduta, a to uključuje i razne tehnike transformirajućeg make upa. Do određene mjere riječ je zapravo samo o curama koje se dobro zabavljaju.

No problem nastaje kada remodeliranje lica postane svakodnevica jer poruka koju time šaljemo glasi – nisam dovoljno dobra takva kakva jesam. Tada nastaje diskrepancija između slike o sebi u stvarnosti i sebe transformirane, što često vidim među pacijentima. Osim toga, ne natječemo se isključivo sami sa sobom. Kultura online uspoređivanja postala je epidemija koja prijeti ženskom identitetu”, kaže Honey. “Uspoređivanje sebe s drugima prirodan je način shvaćanja svog identiteta, ali ono što svi pokušavaju jest imitirati žene čiji život i izgled nemaju nikakve veze s njima samima, a da ne govorimo o tome da taj život nema veze s realnošću.” Zapravo je riječ o sustavu u kojem sami sebe osuđujemo na to da se osjećamo loše. “Listanje feedova svih tih frenemiesa (ljudi koji su nam istodobno prijatelji i neprijatelji) postalo je ovisnost mnogih mojih klijenata”, kaže Lucy. “Kao i kod svake ovisnosti, tako pokušavamo popuniti rupe koje proizlaze iz osjećaja da nismo dovoljno dobri. Životi drugih, režirani i provučeni kroz filtre, zapravo su droga koja nam, nažalost, donosi pogrešan osjećaj ekstaze.”


Moć kulture uspoređivanja koja uništava samopouzdanje vidi se i u brojkama. Philipsovo istraživanje Global Beauty Trends iz 2016. pokazalo je da se samo 26% Britanki smatra lijepima, a u Indiji se čak 93% žena smatra lijepima.

ALICIA KEYS BEZ MAKE-UPA-0303391194

Alicia Keys, bez make-upa

 

GIRL POWER!

Ali nada ipak postoji! Dok lutkice žare i pale Instagramom, individualizam i raznolikost ipak postaju dio svakodnevice. Jer u medijima vidimo i neku drukčiju ljepotu, kao što su Ruth Bell, Andreja Pejić ili Isabella Emmack, a izgleda sjajno baš zato što je drukčija. Naposljetku, ako želite vidjeti kako lijepo može izgledati netko bez šminke, pogledajte Aliciu Keys koja se prestala šminkati i to objavila na LennyLetter.com, feminističkom portalu Lene Dunham: “Ne želim se više pokrivati. Niti svoje lice, niti svoje misli, niti svoje snove, niti svoje probleme, niti svoj emocionalni rast. Ništa.” Alicia sada nastupa s pjegicama na licu, bez make upa i u 35. godini izgleda sjajno. “Nadam se da će ovo biti revolucija”, kaže Alicia. I mi se nadamo istome.

Tekst: Ingeborg van Lotringen / Pripremio: Ivo Parać /

Fotografije: Profimedia, Instagram, Snapchat

Cosmopolitan.hr

Preporučujemo

Komentiraj

Novo