Razgovor s nosom: Paolo Terenzi

04/04/2019

Povodom njegove posjete parfumeriji Martimex u Zagrebu, sjeli smo s talijanskim kreatorom parfema Paolom Terenzijem i pitali ga sve što nas zanima o njemu, njegovim parfemima, i zbog čega su talijanski parfemi bolji od francuskih!

Ovo vam nije prvi put da ste u Hrvatskoj, jel’tako?

Paolo Terenzi: Tako je. Uz Hrvatsku vezujem jako lijepa sjećanja. Svakog ljeta s obitelji plovim Jadranom. Sve je predivno - otoci, plaže, obala... Moja su djeca naučila plivati u Hrvatskoj. Vi ste dobili bolji dio Jad­ran­skog mora, talijanska obala nije toliko lijepa.


Sa sestrom, Tizianom Terenzi, koja se brine o dizajnu bočica, kreirate formule parfema za svoje brendove Tiziana Terenzi i Canto V. Recite nam više o vašem “mirisnom putovanju”: koji je vaš prvi kontakt s mirisima, kojih se mirisa sjećate iz djetinjstva?

Paolo Terenzi: Uvijek kažem, “rođen sam u svijeći, kupajući se u parfemima”, to je moj moto. Jer, znate, moja obitelj se bavila parfemima i svijećama puno prije nego sam se ja rodio. Moj djed i moj otac osnovali su tvrtku Cereria Terenzi, tvrtku koja je proizvodila parfeme i mirisne svijeće. Znate, moja je obitelj prva koja je ikada proizvela mirisnu svijeću!

Tiziana-Terenzi-Al-Contrario-1

Stvarno? Koje godine je to bilo?

PT: 1970. godine, moj djed Guglielmo i otac Evelino su prvi osmislili tehnologiju kojom je spojio dva elementa - vosak i parfem, koji do tada nisu mogli koegzistirati zajedno. Moj djed je bio ekspert u parfemima, a otac ekspert za svijeće. Moja parfemska sjećanja iz djetinjstva dešavala su se u laboratorijima za kreaciju, sjećam se mirisa destilacije latica cvijeća, i dok su se druga djeca igrala dječjim igrama, ja sam se igrao parfemima.

Paolo_sett2016qa

Jeste li tada već znali da ćete se jednog dana baviti parfemima?

PT: Ne. Tada mi nije na kraj pameti bilo da bih se jednog dana mogao baviti s time. Kao mali, prvo sam htio postati astronaut, potom rock-zvijezda, a kao srednjoškolac sam išao u glazbenu školu i učio gitaru. Manijakalno sam vježbao gitaru svaki dan, i sanjao da ću jednog dana biti veliki glazbenik.

Što je ubilo taj san?

PT: Desilo se čudo (smije se). Jedan dan, bilo je to 1992., u talijanski gradić Riccione je dolazio nastupati Dizzy Gillespie, slavni jazz-trubač. Na dan koncerta u klubu Blue Note u Riccioneu, njegov je gitarist izgubio gitaru, pa me jedan prijatelj koji je poznavao organizatore zamolio da mu posudim gitaru. Silom prilika, desilo se da sam na kraju nastupao za vrijeme tonske probe sa velikim Dizzyjem, bilo je to godinu dana prije nego što je umro.

I, što se desilo?

PT: U tom trenutku sam shvatio da nisam talentiran. Imao sam sjajnu tehniku, vježbao sam kao lud po cijele dane, moj profesor je bio jako ljut na mene zbog toga, ali tada sam shvatio da to nije za mene. Okrenuo sam se obitelji, i počeo sam kreirati parfeme.

Kako vam je to iskustvo pomoglo u kreaciji parfema?

PT: Taj trenutak za mene je bio jako dramatičan, ali danas kada razmišljam o tome, glazba mi je puno pomogla u kreaciji parfema danas. Jer, nije slučajno da parfemi i glazba dijele vokabular. Note, akordi, kompozicija, svijet parfema i svijet glazbe jako su povezani. Kada kreiram parfeme, koristim stlične tehnike koje se koriste u glazbi. Konkretno, mislim na stvaranje tenzije. Na isti način kao što se u glazbi stvara tenzija uz pomoć glazbenih nota, tenzija se stvara i s mirisnim notama.

PAOLO_terenzi-paolo

Koji je prvi parfem koji ste nosili?

PT: Kao student sam bio lud za parfemima. Već tada sam počeo sam kreirati svoje formule, uz pomoć svog oca i djeda, ali sjećam se 2 parfema koji su me jako veselili, a to su bilo Azzaro pour Homme i YSL Opium koji sam ukrao svojoj majci.
I bio je još jedan, sjećam se dobro, bila je to kolonjska voda Paul Smith, koja se tada mogla kupiti samo u Londonu. Danas više ne postoji. Svaki puta kada bi netko od mojih prijatelja išao u London, tjerao bih ga da mi obavezno donese jednu bočici. Ali, većinu vremena sam nosio parfeme koje sam samostalno kreirao.

U nekim tekstovima o vama, zovu vas “renesansnim čovjekom 21. stoljeća” jer ste se bavili kemijom, književnošću, fizikom, glazbom… Što kažete na taj epitet?

PT: Pa, ne bih išao tako daleko, ali razumijem otkuda to dolazi. Jer, puno sam studirao. I još uvijek studiram, jer sam jako znatiželjan. Obožavam čitati. U srednjoj školi sam volio kemiju, matematiku i biologiju, ali i povijest, filozofiju i književnost. U međuvremenu sam išao u muzičku školu Berkeley u Italiji, a studirao sam Pravo. To zvuči nelogično, znam, ali otac me na to nagovorio jer je mislio da sam previše umjetnički nastojen. “Živiš u oblacima, i treba ti nešto što će te prizemljiti”, govorio mi je otac. Mogao sam birati između Ekonomije i Prava. Znate kako to ide. Ali na kraju nisam postao pravnik, iako sam završio studij.

Paolo Terenzi spaja tekuće, vizualne i taktilne emocije

Jeste li ikada išli u školu za parfeme?

PT: (smije se) Smijem se zato što za mene ne postoji tako nešto kao što je škola za parfeme. Što je to škola za parfeme? Za mene je to način da se nešto što je zapravo umjetnost i obrt dovede do akademskog stupnja. Ta ideja da je kreator parfema klasa za sebe na vrhu društvene ljestvice, a drugi su oko njega i slušaju svaku riječ koju on kaže, za mene je besmislena. To je politika i ekonomija, a to nema veze s kreacijom parfema. kreator parfema je kao stilist, parfemi nisu umjetnost nego obrt.

Kako ste onda naučili svoj zanat?

PT: Ja sam naučio sve preko svog djeda i svog oca. To ja zovem školom “Italian Style”, za razliku od francuske škole koja je orijentirana akademski. Za mene je to “bullshit”. Moj djed i otac naučili su me sve o uzgoju cvijeća, sve o destilaciji, o aromatičnim biljkama, esencije za svoje parfeme kupujem i kontroliram sam, idem na plantaže, posjećujem destilerije, biram esencije, sve kontroliram i sve sam komponiram. Naravno, imam tehničko, kemijsko i laboratorijsko znanje koje mi je dovoljno da kreiram svoj parfem.

Kada kažete “Italian Style” vs “French Style”, što pod time mislite? Jesu li to dva različita načina kreiranja parfema, dvije tehnike ili dva stila?

PT: Oboje. I tehnika i stil. Francuski imaju svoju tehniku kreiranja parfema, tradicionalnu koja je nastala u Grasseu, stil kreiranja koji uključuje gornje note, srednje i bazne, koja je za mene dosadna, i sve je na kraju slično. Isto kao i kod vina: Francuzi imaju 3 vrste vina, i to je to. Talijanska škola je bazirana na eksperimentiranju. Niche parfemi, zapravo ono što se danas smatra nicheom, počela je 1975. godine u Italiji. Italija ima najveći broj neovisnih parfumerija i parfemskih kuća po broju stanovnika. za to vrijeme, u Francuskoj ne znaju za niche parfeme, i dalje nose komercijalne parfeme svojih tradicionalnih parfemskih kuća. Francuzi nemaju taj niche-mentalitet. Zbog toga u Parizu imate samo par niche-parfumerija, dok Milano ima dvadesetak! U gradu Catollica, gdje ja živim blizu Riminija, imate 16.000 stanovnika, i 5 parfumerija, od kojih su 4 niche! Talijanska škola želi kršiti pravila, a to se ne može kada poštuješ tradiciju. Francuska škola počinje s laboratorijem i molekulama, a talijanska počinje s prirodnim esencijama.


Na kraju, što biste htjeli da ljudi znaju o vašem brendu Tiziana Terenzi?

PT: Na svakom našem parfemu piše “per te”, što znači “za tebe“, ali za nas to znači “za Terenzija Evelina”, što je pos­veta našem ocu čije ime nikada nećemo okaljati. I to da moja sestra i ja sve proizvodimo sami: od dizajna, kreacije, pakiranja, pazimo na svaki detalj. I ne volimo kompromise.

TTPROF_SPI_prof+pack

Parfem Tiziana Terenzi Porpora, 100 ml ekstrakt 1950 kn u parfumerijama Martimex i Lani

Cosmopolitan.hr

Preporučujemo

Komentiraj

Novo