Uhođenje na društvenim mrežama: svi to radimo

10/11/2019

Istraživanje je pokazalo da 80 posto ljudi stalka na društvenim mrežama: uhode bivše partnere, nove dečke, njihove bivše djevojke , svog šefa...poriv je jak i teško mu je odoljeti

Jeste li čuli za igru “tajni prijatelj”? Zimus smo je igrali na poslu, a fora je bila u tome da svatko od zaposlenika iz kutije nasumično izvuče ime kolege ili kolegice koje će do Božića iznenađivati slatkim sitnicama. Već prvo jutro nakon izvlačenja na uredskom stolu dočekala me bočica parfema i papir s isprinta-nom slikom Holdena Caulfielda, glavnog lika iz romana “Lovac u žitu”,  ispod koje je pisalo: “Have a nice day, Jasmina!” Automatski sam se okrenula prema V., kolegici koja mi je u posljednjih deset godina, koliko radimo zajedno, postala jedna od najboljih prijateljica i namignula, uvjerena da je ona moj “tajni prijatelj” (nitko drugi u redakciji ne bi znao tako nevažan, ali intiman detalj o mom književnom ukusu). No V. je slegnula ramenima i prišapnula mi ime kolegice koju je izvukla, što me ostavilo u čudu.

Ako nije ona, tko je? Sutradan me na stolu dočekalo novo iznenađenje: čokolada i crtež zmije koja je progutala slona iz “Malog Princa” (još jedan od mojih favorita iz djetinjstva), uz rukom isisanu poruku: “Sweet day!” Sad sam već bila prilično zaintrigirana. Tko me to uhodi i zna sve o meni? Jedva sam čekala Božić da otkrijem svog tajnog prijatelja i upitam ga odakle zna takve detalje o meni. A onda je osvanuo dan uredskog domjenka i boca vina na mom stolu s potpisom tajnog “Djeda Mraza”. Bio je to moj novi direktor. Sad mi tek nije bilo ništa jasno. Otkud on zna da volim Salingera? Ruku na srce, dotad sam mislila da nema pojma ni kako se zovem.

Kad sam ga pitala, samo mi se tajnovito nasmiješio uz komentar: “Imam svoje načine”, a onda mi je sinulo. Društvene mreže! Pa naravno. Bilo je dovoljno da malo prokopa po mom newsfeedu i starim objavama te dozna sve što mu treba. Uostalom, i sama tako stalkam kad god me zanima informacija o nekome. I grozim se trenutka kad će vlasnici profila na Instagramu i Facebooku moći provjeriti koliko je puta netko bio na njihovu profilu jer bi neki moji bivši mogli retroaktivno tražiti zabranu pristupa (a bogami i neke njihove bivše... kako mi je drago što sam izašla iz 20-ih). Istraživanje je pokazalo da milenijalci najčešće stalkaju na Facebooku i Instagramu, i to uglavnom nekog tko im se sviđa ili pak njihove partnere. Nova Netflixova serije “You” bavi se upravo tom tematikom - online uhođenjem kao načinom da što više doznamo o nekome i iskoristimo to za manipulaciju.

Joe Goldberg (glumi ga Penn Badgley) radi kao menadžer u prodavaonici knjiga u New Yorku, u koju ulazi lijepa studentica Guinevere Beck (Elizabeth Lail). Očaran njome počinje joj ulaziti u život bez njezina znanja i dopuštenja. Uz modernu tehnologiju ne moraš biti detektiv da bi to uspio. Dovoljno je da, kao Joe, zapamtiš ime i prezime s kreditne kartice i upišeš ga u Google tražilicu, držiš fige da osoba ima profil na društvenoj mreži i da je otključan. Joe uskoro dobiva sve informacije koje mu trebaju: gdje se Elizabeth kreće, što voli, s kim se druži, čak i s kim spava. U jednom trenutku serija prelazi u triler jer mladić ne bira sredstva kako osvojiti simpatiju, makar to značilo likvidirati njezina dečka i riješiti se njezine najbolje prijateljice. Većina dvadesetogodišnjaka obožava društvene mreže i trudi se prikupiti što veći broj pratitelja na njima, ne mareći za vlastitu privatnost i ne razmišljajući o tome da se među followerima možda krije i neki potencijalni “Joe”. Nakon ove serije možda postanu oprezniji. 

 

Cosmopolitan.hr

Preporučujemo

Komentiraj

Novo