Poziv donosi rizik

05/06/2019

Mobilne aplikacije uvelike su nam olakšale život i možemo dobiti sve što poželimo, kad god to poželimo - dejt, vožnju, masažu, klopu... No spremnost da vjerujemo potpunim strancima ugrožava našu sigurnost

Sigurno svaka od vas ima jednu takvu frendicu ili ste vi jedna od njih – sjeli ste u potpuno nepoznati automobil misleći da je Uber. Scenarij vam je donekle poznat: naručite prijevoz preko mobilne aplikacije, naravno u zadnji tren jer se žurite. Provjeravate od oka o kojem je automobilu riječ – većina žena registrira da je crn, crven ili bijeli – i ulazite u onaj koji se zaustavlja pokraj vas. Tek nakon što ste otvorili vrata, a zaprepašteni vozač kopa nos ili razgovara na mobitel, nešto vam je čudno. I dok ste već lagano ljuti zbog njegova ponašanja, pitate – zar niste vi Uber? Nije, naravno, a vi niste provjerili tablicu koja uvijek stoji u aplikaciji uz vozilo koje dolazi po vas. Srećom, nije se dogodilo nešto gore, a naša spremnost da vjerujemo potpunim strancima upravo je postala nevjerojatna.

SLIJEPI ZA STRANCE I SITUACIJE KOJE DONOSE OPASNOST
Digitalna revolucija promijenila je način ponašanja ljudi na najnevjerojatnije načine. Možda najviše iznenađuje činjenica da smo toliko naviknuli vjerovati strancima i otkrivati im razne detalje iz svog života da se čak više i ne trudimo potvrditi da je doista riječ o – strancima.

Prije desetak godina većina bi žena dva puta promislila prije nego što pozove strance u kuću da joj isporuče i sastave namještaj, prošeću psa, očiste kuću ili prenoće u njezinu krevetu.  No high tech aplikacije omogućile su ulazak brojnim strancima, da ne spominjemo ljubavnike, u naš svijet.  Čak i majke, koje su nekada upozoravale – nemoj razgovarati sa strancima – danas putem različitih aplikacija naručuju neke od njih da im čuvaju djecu.

Komfor da sve dobijemo jednim klikom i da nam je sve dostupno vrlo je privlačan i dostupan svima, ne samo onima dubljeg džepa. Kada smo to počeli vjerovati potpunim strancima da nas voze uokolo, dostavljaju nam hranu, izrađuju poklone i ugošćavaju nas na nepoznatim mjestima? Alex Stephany, stručnjak “sharing” ekonomije, odnosno ekonomije dijeljenja i autor knjige “The Business of Sharing: Making It in the New Economy”, kaže da posljednjih godina sve manje ljudi vjeruje korporacijama. “Povjerenje je nisko. Činjenica je da potrošači ne vjeruju korporacijama još od krize 2009. godine, a s druge strane, vjera u ljude je potaknuta društvenim mrežama i porastom vlastitog networkinga”, objašnjava on.  Ekonomija dijeljenja je odgovor na ekonomsku krizu koja je pogodila i Hrvatsku, kad su se rate kredita gotovo udvostručile i preko noći ljudima onemogućile da si priušte više od osnovnih životnih uvjeta. Zato se pojavio način poslovanja koji djeluje po principu dijeljenja, razmjene i unajmljivanja proizvoda i usluga. Imaš auto i ideš u Split, ali nemaš baš za bengu? Super, tu je BlaBlaCar. Imaš prekrasnu kuću na Jadranu i sobu viška, baš bi ti dobro došlo kad bi je iznajmio i platio struju. Tu je Airbnb.

fsdfs


Oko 150 tisuća ljudi počelo je koristiti Uber kad je stigao u Hrvatsku, a njih 40 posto se prije toga uopće nije vozilo taksijem. Udruga Digitalna Hrvatska provela je istraživanje o digitalnoj transformaciji i konkurentnosti te stavovima građana o korištenju digitalnih tehnologija početkom 2018. godine, a rezultati pokazuju da čak 88 posto Hrvata želi koristiti usluge putem elektroničkih aplikacija. Još prije dvije godine čak 72 posto Amerikanaca probalo je neku od uslužnih djelatnosti putem aplikacija.

HFDSS


“Naši standardi se mijenjaju”, objašnjava Colin Strong, čelnik bihevioralne znanosti u marketinškoj kompaniji Ipsos i autor knjige “Humanizing Big Data”.

“Vidimo kako drugi ljudi upotrebljavaju aplikacije i to nam vrlo brzo postaje prihvatljivo”, kaže on. Dijeljenje prijevoza i domova često je prihvatljivije od alternativa i vrlo primamljivo milenijskoj generaciji. Isto tako, ljudi više cijene iskustva od materijalnih stvari, kaže Strong. I dok žurimo kako bismo prigrlili novitete – sreli nove ljude, išli na nova mjesta, probali nove stvari – zabrinutost u vezi sa sigurnosti može se činiti potpuno pogrešnom. Većina je aplikacija ionako potekla iz Silicijske doline i lako ih je doživjeti kao neku vrstu Craigslista koja se čini potpuno dobroćudnom. Ali to je fatamorgana i u nekim slučajevima – greška, kažu stručnjaci. “Ekonomija dijeljenja pokušava potpune strance pretvoriti u prijatelje”, tvrdi Lucas Coffman, doktor ekonomije i asistent profesora ekonomije na sveučilištu Harvard koji je ujedno čelnik bihevioralne jedinice na platformi Frank.

SDFSFFS

“Fotografija vozača ili našeg potencijalnog dejta može u nama potaknuti osjećaj bliskosti, ali te kompanije ne rade savršen posao”, upozorava.

“Nalazimo se na velikoj prekretnici kada moramo učiti”, dodaje Katie L. Greer, stručnjakinja za sigurnost na internetu i bivša analitičarka policije savezne države Massachusetts. “Ponekad, zato što nam te aplikacije olakšavaju život, zaboravljamo najosnovnije postavke sigurnosti i privatnosti”, ističe Greer. No zanemarivanje tih principa može imati visoku cijenu. Sve je više maltretiranja na dejtovima koje ste ugovorili putem aplikacija. Čak 42 posto žena u SAD-u koje koriste dejting aplikacije, prema istraživanju centra Pew, doživjelo je neugodu ili maltretiranje. FBI navodi da su prevare u internetskim romansama među najskupljima na internetu.  No za digitalne zaljubljenike koji nikada nisu zaustavili taksi na staromodan način mašući rukom niti su prespavali u tradicionalnom hotelu ili upoznali tipa u baru, a ne putem neta, nezamislivo je da se odreknu komfora do kojeg dolaze samo jednim klikom.

Prije nekoliko godina 33-godišnja Elizabeth otišla je na nekoliko dejtova putem aplikacije OkCupid. Jedne je večeri otišla u restoran sa svojim internetskim izabranikom i morali su čekati više od dva sata. “ On je potpuno poludio”, prisjeća se ona, “mrmljao je da sam ja kriva i da sam uništila izlazak i sve.” Bila je prestravljena i pobjegla je glavom bez obzira. Nekoliko dana kasnije, on joj je poslao poruku: “ Što se dogodilo s tobom one večeri?”

Izbrisala je svoj profil na dejting aplikaciji, ali i dalje koristi aplikacije Lyft, Uber, Airbnb, Wag!, Handy, Rover i Postmates. Razmišlja ovako: ljudi koje sam upoznala preko tih servisa rade za te kompanije. Postoji razlika upotrebljavate li sharing ekonomiju da dođete od točke A do točke B ili koristite mobilne aplikacije kako biste sreli muškarce.”

VRATITE SE INSTINKTU

No bez obzira na to koliko osoba imala dobrih ocjena ili koliko puta bila provjerena, žene bi ponajprije trebale vjerovati svom instinktu. “Ako osjećate da nešto nije kako treba, onda vjerojatno i nije”, upozorava Katie L. Greer.

Cosmopolitan.hr

Preporučujemo

Komentiraj

Novo