Prepoznajte svoje osjećaje i što vas točno muči

18/09/2018

Poznata vam je riječ stres? Naravno, kome nije! Znate da će vam pokucati na vrata kako vam se budu bližili rokovi i nagomilane obaveze. Iako ste se pokušali suočiti s njim i otjerati ga od sebe, onaj neugodan osjećaj napetosti i dalje je tu. Zašto? Možda zato što uopće niste pod stresom...

Vjerovali ili ne, ispostavilo se da se većina poznatih emocija može “prerušiti” u neke slične pa jednostavno ne znamo prepoznati s kojim se osjećajem borimo. Primjerice, možda nije rok ono što vas plaši i iscrpljuje, nego su glavni uzrok vašeg neraspoloženja reakcije kolega. Istraživanja su pokazala da prepoznavanje i imenovanje emocija znatno pridonosi boljem psihičkom zdravlju i uspješnijoj karijeri, tvrdi psihologinja Susan David, autorica knjige Emocionalna agilnost.

Jeste li spremi kopati dublje? Dobro došli na Cosmov ubrzani tečaj prisluškivanja osjećaja. Da biste ga uspješno položili, pozorno pratite sljedeće upute...


1. Proširite rječnik
“Ako ne znate s kojim se osjećajem borite, ne možete ga ni izraziti kako treba”, kaže dr. Tony Ferretti, psiholog iz Melbournea, i predlaže psihološku igricu. Zabilježite pet pozitivnih emocija (npr. strast, nada, zadovoljstvo) i pet negativnih (strah, krivnja, anksioznost) na kartice ili listiće papira. Definicije tih emocija zapišite na pozadini i nemojte da vas bude sram ako morate konzultirati Google ili rječnik jer ih ne znate točno definirati. Svaki dan vježbajte tako što ćete ih pokušati prepoznati kod sebe ili nekog drugog. Veliki su izgledi da ćete u tome uspjeti jer dnevno ih iskusimo od 10 do 15 puta, tvrdi Tony. Obratite pozornost na to kako različite emocije utječu na vaše tijelo. Znojite li se? Ili osjećate leptiriće u trbuhu? Povezujte jedno s drugim kako biste u budućnosti potpuno ovladali svojim emocijama.

2. Zavirite malo dublje u svoja emotivna stanja
Kada ste počeli upoznavati emocije, sljedeći put kada se pojavi neki intenzivan osjećaj, pokušajte ga “otpakirati”. Zašto se pojavio? Možete li imenovati još dvije emocije koje zamjećujete? Važna lekcija - ne tjerajte od sebe svoje čulne doživljaje koliko god neugodni bili nego se pokušajte povezati s njima i doznati zašto se pojavljuju. “Ako ste svjesni svojih osjećaja, brže ćete ovladati njima”, objašnjava sociologinja Cristin Carter i dodaje da suzbijanjem zapravo samo pojačavamo njihovo (negativno) djelovanje.

3. Povežite se sa svojim unutarnjim bićem
“Većina emocija koje osjećate želi vam nešto poručiti”, kaže Susan. Kako biste otkrili o čemu je riječ, pokušajte otkriti njihov izvor. Ako neprestano osjećate krivnju zbog nečega, pronađite korijen tog osjećaja. Možda niste bili dovoljno uz obitelj kada je trebalo? Prepoznavanje emocija pomoći će vam da pravodobno reagirate.

4. Izrazite emocije
“Ako su vaše emocije povezane s drugim osobama, recite im to”, savjetuje Tony (ne morate uživo, napišite im poruku). Priznajte da ste pogriješili, ispričajte se svom dečku ili objasnite nadređenom da osjećate pritisak i da zbog toga ne možete završiti posao. Jednostavno - recite kako se osjećate! “Emocije spajaju ljude”, objašnjava Tony. Ako ne dijelite svoje osjećaje s drugima, ne možete očekivati bliskost od njih. Naravno, ne mogu se sva emotivna stanja lako riješiti. Kada je riječ o traumi ili velikoj žalosti, potrebna je pomoć terapeuta koji će provjerenim tehnikama pomoći da se dođe do rješenja.

Cosmopolitan.hr

Novo

Komentiraj