Kako kontrolirati stres

12/01/2011

Kada dođete kući, ne znate jeste li više bijesni zbog problema na poslu ili gužve u prometu? Oslobodite se napetosti na jednostavan način...

s

Ako ste često zabrinuti zbog posla, barem jednom tjedno vraćate se kući nezadovoljni ili čak i ljuti, vrijeme je da razmislite koliko u tome ima objektivnih, a koliko subjektivnih razloga. Svima teško padaju svakodnevne trzavice, gužva u prometu, prekoračenja rokova, ali stres umnogome ovisi i o našem psihološkom i fiziološkom odgovoru na podražaje iz okoline. Cosmo vam daje deset savjeta kako smanjiti stres, a time i svoje reakcije na neugodne situacije.

Izađite u šetnju. Ako se pozabavite nekom fizičkom aktivnošću na otvorenome, bukvalno će se promijeniti i vaš vidik. Zahvaljujući svježem zraku, ubrzat će vam se puls, a vizualnom stimulacijom se u organizmu oslobađa endorfin. Ova kemijska supstanca smanjuje bol, izaziva osjećaj ugode i smanjuje stres.

Stimulirajte svoja čula nečim ugodnim. Stavite, recimo, neku lijepu fotografiju s ljetovanja na radni stol. Istraživanja pokazuju da i samo sjećanje na ugodan doživljaj proizvodi iste senzacije kao i u vrijeme kad smo taj doživljaj iskusili. Pustite umirujuću glazbu ili odaberite laki ritam koji vam podiže dobru energiju. Uključite osvježivač zraka u uredu. Važno je da svakog mjeseca mijenjate taj stimulans jer će se, u protivnom, osjetila naviknuti na njega pa će planirani efekt izostati.

Naučite meditirati, a onda TO I RADITE! Nema nijednog modernog teksta o upravljanju stresom koji ne govori o blagodatima meditacije. Ipak, osobe koje pate od stresa uporno ponavljaju kako za meditaciju nemaju vremena. Izbjegnite tu klasičnu zamku i izdvojite pet do deset minuta dnevno za to. Osjećaj duboke relaksacije nadoknadit će vam sate i sate rada koje ste proveli u grču.

Protegnite se. Napokon napravite tu pauzu i istegnite mišiće. Dok podižete i spuštate ramena, savijate vrat i ispravljate leđa, razmišljajte o mišićima koji pate od slabog protoka krvi dok su nepokretni. To znači da se u njima nagomilavaju otpadni metabolički proizvodi, a razina kisika opada. Sada, dok se protežete, ta se krv istiskuje, a zamjenjuje je svježa krv puna kisika. Eto, zato to toliko godi!

Naučite umjetnost nedovršenosti. Ima profesionalaca koji žive od pisanja, a svakog dana ostavljaju jednu nezavršenu rečenicu. Već u prvom trenutku sljedećeg radnog dana imaju dojam kao da su nešto započeli. Smatra se da ljudi koji dobro kontroliraju svoj stres mogu ostaviti posao nedovršen i osvježeni ga sutradan privesti kraju.

Planirajte NE učiniti sve najbolje što možete. Ako suzbijete potrebu za perfekcijom u svemu, oslobodit ćete energiju koja vam je potrebna da nešto što to stvarno zaslužuje učinite perfektno.

Podijelite zadatke prema prioritetima. Ako ne napravite jasan popis prioriteta, osjetit ćete pritisak da na sve zahtjeve odgovorite istog trenutka. U jednoj od najpopularnijih tehnika upravljanja vremenom koristi se kvadrat s poljima označenim kao “važno i hitno”, “važno, ali nije hitno”, “nije važno, ali je hitno” itd. Upravo vam posljednja kategorija može oduzeti najviše vremena. Posvetite se samo onome što je u stvarnoj vezi s vašim ciljevima.

Budite posvećeni. Osobe koje su duboko odane – bilo svojoj obitelji, religiji ili nekom cilju – uglavnom su otporne na stres, tvrde znanstvenici. Naravno, da biste se nečemu posvetili, prava jednadžba je: određene aktivnosti u vezi s temom kojoj ste posvećeni provodite u duljem razdoblju. Iako se čini da vam najviše nedostaje vrijeme, ako budete bolje upravljali stresom, uskoro ćete imati i više slobodnog vremena.

Smijte se. Nije riječ samo o intuitivnom znanju da se od smijeha ljudi osjećaju bolje. Nekoliko istraživanja provedenih u posljednjih deset godina na hospitaliziranim bolesnicima koji su gledali komedije dokazalo je da smijeh ima blagotvorno djelovanje na imunitet, ali i na sposobnost organizma da se bori sa stresom.

Težite ravnoteži i pozitivnom stresu. Da, postoji i pozitivan stres koji doživljavamo kad nam je nešto zanimljivo, novo, izazovno i uzbudljivo. Takav stres može poboljšati rad našeg imuniteta. Od negativnog stresa oporavit ćemo se lakše ako održavamo ravnotežu između posla i razonode, brige o sebi i brige o drugima, aktivnosti i odmora. Prvo se, dakle, pozabavite vlastitom reakcijom na stres, a onda i uzročnicima stresa.

Cosmopolitan.hr

Preporučujemo

Komentiraj

Novo